پاسخ اجمالی:
فرشتگان موكلند كه براي روزه داران دعا كنند. هر فرشته درجه اي دارد فرشته اي موكل است براي بندگان مخلص روزه دار دعا كند، غير از فرشته اي است كه موكل دعا براي غير روزه داران است. درجات فرشتگان و دعاهاي آنها هم تفاوت دارد. آنچه را فرشتگان براي روزه داران مسئلت مي كنند، باطن روزه است. تا چه اندازه ما به باطن روزه مي پردازيم كه نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيزي نخوريم و نياشاميم؛ بلكه سر و درون ما هم روزه بگيرد؟ نگذاريم خاطره اي در دل خطور كند كه خدا نمي پسندد.
پاسخ تفصیلی:
فرشتگان موكلند كه براي روزه داران دعا كنند: «قَالَ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه ِ وَ سَلَّم): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَكَّلَ مَلَائِكَةً بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِينَ وَ قَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنْ رَبِّه ِ تَعَالَى ذِكْرُه أَنَّهُ قَالَ مَا أَمَرْتُ مَلَائِكَتِي بِالدُّعَاءِ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِي إِلَّا اسْتَجَبْتُ لَهُمْ فِيهِ»(1)؛ (پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمودند: خداوند عدّه اي از فرشتگان را مأمور كرده است تا براي روزه داران دعا كنند و جبرئيل خبر داد كه پروردگار مي فرمايد: هرگز فرشتگانم را امر به دعا نكردم جز آنكه دعاي آنان را مستجاب نمودم). دعاي فرشته براي انسان، درخواست خير و خوبي براي وي است.
تو فرشته شوي ار جهد كني از پي آنك *** برگ توت است که گشتست به تدریج اطلس(2)
در اين عالم اگر برگ توت را حرير مي كنند و كرم مي تواند از برگ توت، پرنيان درست كند، انسان را هم مي شود فرشته كرد، رشد چنان ميسّر است كه كرم ابريشم، از برگ توت پرنيان مي سازد!
.... قرآن كريم مي فرمايد: در بهشت فرشهايي وجود دارد كه آستر آن، پرنيان است. فرشهايي كه باطنش حرير است، حريري كه كرم ابريشم آن را نتنيده؛ بلكه نماز و روزه آن را بافته است. حريري را كه كرم ابريشم بتند، كرم ديگري ميتواند صدمه بزند؛ اما فرشي را كه نماز و روزه ببافد، ديگر آسيب نمي بيند. البته اين فرش از لذايذ جسماني بهشت است. اما آن «جنّة اللقاء» كه به حساب نمي آيد، باطن روزه است كه فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِه».(3) آنچه را فرشتگان براي روزه داران مسئلت مي كنند، باطن روزه است.
قرآن در مورد فرشتگان مي فرمايد: «وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ»(4) هر فرشته درجه اي دارد فرشته اي كه موكّل است براي بندگان مخلص روزه دار دعا كند، غير از فرشته اي است كه براي دعا به غير روزه داران موكّل مي شود. درجات فرشتگان و دعاهاي آنها هم تفاوت دارد.
تا چه اندازه ما به باطن روزه مي پردازيم كه نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيزي نخوريم و نياشاميم؛ بلكه سرّ و درون ما هم روزه بگيرد؟ نگذاريم خاطره اي در دل خطور كند كه خدا نمي پسندد. مبادا در دل، بدِ كسي را بخواهيم. چنين نيست كه اگر خاطرات در دل عبور كرد، خداي سبحان نداند يا دل انسان تيره نشود.
روزه عوام، خواص و اخص با هم متفاوت است. اگر ما روزه گرفتيم و به اين فكر بوديم كه خداي ناكرده، كسي را برنجانيم يا به مقام و جاهي برسيم يا نتوانستيم خود را آماده كنيم كه اگر به جاه رسيديم، تفاوتي براي ما نداشته باشد، باطن ما روزه نگرفته است و چون باطن روزه نگرفته به باطن روزه نرسيده ايم.
رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: جبرئيل(سلام الله عليه) به من خبر داد، كه خداي سبحان فرموده، من فرشتگان را براي دعاي احدي موكّل نكردم، جز آنكه دعاي آنان را مستجاب مي كنم. به همين جهت، فرشتگان را موكل فرمود، براي روزه داران دعا كنند.(5)،(6)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.