پاسخ اجمالی:
جهل عامل تقليد كوركورانه است. در گفتگوی حضرت ابراهیم(ع) با بت پرستان در قرآن آمده است: «وقتی ابراهیم(ع) به آزر گفت: چرا این بت ها را عبادت می کنید، او گفت: پدران ما هم اینان را می پرستیدند. ابراهیم(ع) در جواب می گوید: آيا بجای خدا، موجوداتى را مى پرستيد كه كمترين سود و زيانى ندارند، شما در گمراهی هستید، چرا تعقل نمی کنید؟!». در حقيقت آنها هيچ دليل منطقى به جز تقليد كوركورانه از نياكان خود نداشتند و به همين دليل ابراهيم(ع) آنها را در گمراهى آشكار معرفی می کند.
پاسخ تفصیلی:
«جهل» عامل «تقليد كوركورانه» است. خداوند در قرآن مجيد مي فرمايد: «إِذْ قَالَ لاِبِيهِ وَ قَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِى أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ * قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ * قَالَ لَقَدْ كُنتُمْ أَنْتُمْ وَ آبَاؤُكُمْ فِي ضَلاَل مُّبِين»(1)؛ ([به خاطر بياوريد] هنگامى را كه ابراهيم(عليه السلام) به پدرش [عمويش آزر] و قوم او گفت: اين مجسمه هاى بى روحى را كه شما پيوسته پرستش مى كنيد، چيست؟ گفتند: ما پدران خود را ديديم كه آنها را عبادت مى كنند. گفت: مسلماً شما و پدرانتان در گمراهى آشكارى بوده ايد).
«تماثيل» جمع «تمثال» به معنى موجود صورت دار است و به مجسمه و عكس هاى نقاشى شده هر دو گفته مى شود.
«عاكفون» از ماده «عكوف» به معنى توجه مستمر آميخته به تعظيم است، و واژه «اعتكاف» براى عبادت مخصوصى است كه در مسجد انجام مى شود نيز از اين ريشه مشتق شده است.
آرى در حقيقت بت پرستان هيچ دليل منطقى به جز تقليد كوركورانه از نياكان خود نداشتند و به همين دليل ابراهيم(عليه السلام) آنها را در ضلال مبين و گمراهى آشكار مى شمرد.
در ادامه همين آيات كه بيانگر محاكمه تاريخى او در برابر بت پرستان بابِل است، مى گويد: «آيا شما جز خدا موجوداتى را مى پرستيد كه نه كمترين سودى براى شما دارند و نه زيانى مى رسانند» و بعد مى افزايد: «اُفٍّ لَكُم وَ لِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ اَفَلا تَعْقِلُونَ»(2)؛ (افّ بر شما و بر آنچه پرستش مى كنيد، آيا انديشه نمى كنيد و عقل و تعقل نداريد؟!).(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.