پاسخ اجمالی:
شیعه دست بسته نماز خواندن را حرام می داند در حالیکه هیچیک از مذاهب اهل سنّت نیز آن را واجب ندانسته اند. اما شیعه آن را بدعت و حرام می داند؛ چون در زمان پیامبر(ص) حتی زمان خلیفه اوّل همه صحابه دست باز نماز می خوانده اند تا اینکه در زمان خلیفه دوم این بدعت گذاشته شد. ضمنا هیچ یک از مذاهب اهل سنّت نیز آن را واجب ندانسته اند. بلکه بعضى آن را مستحب و گروهى در نمازهاى واجب آنرا مکروه شمرده اند.
پاسخ تفصیلی:
شیعه دست بسته نماز خواندن را حرام می داند در حالیکه هیچیک از مذاهب اهل سنّت نیز آن را واجب ندانسته اند.
بعضى آن را مستحب و گروهى در نمازهاى واجب آنرا مکروه شمرده اند، در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) حتی زمان خلیفه اوّل همه صحابه دست باز نماز می خوانده اند تا اینکه در زمان خلیفه دوم این بدعت گذاشته شد.
ابن رشد قرطبى اندلسى از علماى اهل سنّت می گوید: درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علماء (اهل سنت) اختلاف است، مالک ابن انس در نمازهاى واجب مکروه، و در نماز نافله آن را جائز شمرده و جمهور آن را مستحب دانسته اند. علت این اختلاف نظر روایات صحیحى است که به دست ما رسیده که نماز پیامبر(صلی الله علیه و آله) را توصیف می کند و در آن نقل نشده که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دست راست روى دست چپ می گذاشته اند. از طرفى به مردم امر شده که دست روى دست گذاشته نماز بخوانند.(1) (دستور دهنده معلوم نیست).
عمده دلیل جمهور اهل سنت دو روایت است:
1- بخارى از سهل بن سعد نقل می کند که مردم مأمور شدند که (مردان) دست روى دست نماز بخوانند. ابو حازم می گوید این را (صحیح) نمی دانم مگر اینکه امر کننده پیامبر باشد (که معلوم نیست).(2)
2- روایت دوّم هم مرسل است؛ زیرا اهل سنّت روایت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل می دانند و معتبر نمی شمارند.(3)
طبق بعضى روایات منقول است که روزى چند نفر از اسراى مجوس بر عمر وارد شدند و جهت اداى احترام دست به سینه بودند. علّت آن را پرسید. گفتند ما براى احترام به بزرگان چنین می کنیم. عمر پسندید و دستور داد در نماز براى خضوع بیشتر چنین کنند.(4) و لذا ائمه اهل بیت آن را جائز ندانسته اند.(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.