پاسخ اجمالی:
وى ابوالغارات ملک صالح ، فارس المسلمین ، نصیر الدین ، طلائع بن رزّیک بن صالح إرمنى است . ملک صالح شيعه اماميّه عراق، فقيه ماهر، شاعرى چيره دست و در عين حال وزيرى عادل بود که به لطف او مردم مصر به خوبى زندگى مي کردند و حکومت فاطمى به خاطر تدابير وى برترى يافت. وي کتابي پيرامون امامت علي(ع) و دو جلد ديوان شعر دارد. او هر سال براى علويّين که در مشاهد مقدّسه بودند اموال فراوان مى فرستاد. وي سال 495 متولّد و رمضان 556 شهيد شد.
پاسخ تفصیلی:
وى ابوالغارات ملک صالح ، فارس المسلمین ، نصیر الدین ، طلائع بن رزّیک بن صالح إرمنى(1) است . آن گونه که در أعلام «زرکلى» آمده است، اصل و نسب او از شیعه امامیّه عراق است(2) .
او از افرادى است که خداوند سبحان ، دین و دنیا را براى آنان جمع کرده و به شرف هر دو سرا نایل شده اند ، و علم نافع و امارت عادلانه به آنان داده شده است ، آن گونه که در «خواصّ العصر الفاطمیّ» آمده ، وى فقیه ماهرى بوده است ، و همانطور که در کتب معجم گفته شده ، ادیب و شاعرى چیره دست بوده ، و در عین حال وزیرى عادل بوده است که قاهره را با روش نیکوى خود به تعجّب وا داشته، و به لطف او مردم مصر به خوبى زندگى کردند، و حکومت فاطمى به خاطر تدابیر وى در برپا نگه داشتن دولت ، و رفتار نیکو با رعیّت ، و نشر امنیت ، و به پا داشتن صلح، برترى یافت .
او کتابى به نام «الاعتماد(3) فی الردّ على اهل العناد» دارد که پیرامون امامت امیر المؤمنین(علیه السلام)و بحث درباره احادیث وارد در این زمینه ، مى باشد . دیوان وى دو جلد است و در آن ، همه فنون شعرى وجود دارد. او هر سال براى علویّین که در مشاهد مقدّسه ساکن بودند ، اموال فراوان مى فرستاد و براى بزرگان مسجد الحرام و مسجد النبى هر چه احتیاج داشتند ، مانند لباس و غیره حتّى تخته هایى که کودکان روى آن مى نوشتند و قلم و دوات ، را مى فرستاد و پیوسته بر قلّه هاى افتخار قرار داشت و داراى نفوذ بسیارى در أمر پادشاهى بود ، تا اینکه خداوند متعال علاوه بر اینها رستگارى شهادت را برایش رقم زد و با مکر و حیله در دالان قصر خود در روز دوشنبه 19 ماه رمضان سال (556) کشته شد و در قاهره در «دار الوزارة» دفن شد ، سپس فرزند عادل وى جنازه اش را به «القرافة الکبرى» منتقل کرد .
ملک صالح در سال (495) متولّد شد ، و در روز دوشنبه 19 ماه رمضان سال (556) شهید شد .
شرح حال وى در بسیارى از کتب و معاجم یافت مى شود(4) .(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.