پاسخ اجمالی:
زن و مرد بعد از طلاق سوم فقط در صورتی می توانند مجددا با هم ازدواج کنند که زن مطلقه، ابتدا با مرد دیگری ازدواج کرده و آمیزش جنسی نماید و سپس از وی طلاق بگیرد تا بتواند دوباره با همسر سابق خود ازدواج کند.
پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال در آیه 230 سوره «بقره» آمده است، خداوند مى فرماید: (اگر [بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر] او را طلاق داد، زن بر او بعد از آن حلال نخواهد شد، مگر این که همسر دیگرى انتخاب کند، [و با او آمیزش جنسى نماید، در این صورت اگر همسر دوم] او را طلاق داد، گناهى ندارد که آن دو بازگشت کنند، [و آن زن با همسر اولش بار دیگر ازدواج نماید] مشروط بر این که امید داشته باشند حدود الهى را محترم مى شمرند)؛ «فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یَتَراجَعا إِنْ ظَنّا أَنْ یُقیما حُدُودَ اللّه».
و در پایان، تأکید مى کند: (اینها حدود الهى است که خدا براى افرادى که آگاهند بیان مى کند)؛ «وَ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ یُبَیِّنُها لِقَوْم یَعْلَمُون».
از روایاتى که از پیشوایان بزرگ اسلام رسیده استفاده مى شود:
اولاً ـ ازدواج با شخص دوم باید دائمى باشد.(1)
ثانیاً ـ به دنبال اجراى عقد، عمل زناشویى نیز انجام گیرد.(2)
این دو شرط را از خود آیه نیز ممکن است اجمالاً استفاده کرد:
اما این که عقد دائمى باشد به خاطر این که جمله «فَإِنْ طَلَّقَه» گواه به آن است؛ زیرا طلاق تنها در عقد دائم تصور مى شود.
و اما انجام عمل زناشویى را مى توان از جمله «حتّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ» استفاده کرد؛ زیرا به گفته بعضى از ادباى عرب، هنگامى که گفته شود: «نَکَحَ فُلانٌ فُلانَةً» به معنى عقد بستن است، و اما هر گاه گفته شود: «نَکَحَ زَوْجَتَه» به معنى انجام آمیزش جنسى است: زیرا فرض سخن در جائى است که او زوجه باشد، بنابراین به کار بردن نکاح در مورد زوجه چیزى جز آمیزش جنسى نمى تواند باشد.(3)
علاوه بر این، مطلق، منصرف به فرد غالب مى شود و غالباً عقد ازدواج با آمیزش همراه است.(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.