پاسخ اجمالی:
خواندن سوره بقره، خصوصا آیة الکرسى فضیلت زیادی دارد؛ کسى که چهار آیه از آغاز سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر آن را بخواند، هرگز در جان و مال خود ناخوشایندى نخواهد دید، شیطان به او نزدیک نمى شود، و قرآن را فراموش نخواهد کرد.
پاسخ تفصیلی:
در فضیلت تلاوت این سوره، روایات پر اهمیتى در منابع اسلامى نقل شده است:
از جمله مرحوم «طبرسى» در «مجمع البیان» از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)چنین نقل مى کند که پرسیدند: «أَىُّ سُورَةِ الْقُرْآنِ أَفْضَلُ؟ قالَ: أَلْبَقَرَةُ، قِیْلَ أَىُّ آیَةِ الْبَقَرَةِ أَفْضَلُ؟ قالَ آیَةُ الْکُرْسِىّ»؛ (کدام یک از سوره هاى قرآن از همه برتر است؟ فرمود: سوره «بقره»، عرض کردند: کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است؟ فرمود : آیة الکرسى). (1)
افضلیت این سوره ظاهراً به خاطر جامعیت آن، و افضل بودن آیة الکرسى به خاطر محتواى توحیدى خاص آن مى باشد که به خواست خدا در تفسیر آن خواهد آمد.
و این منافات ندارد که بعضى از سوره هاى دیگر قرآن از جهات دیگرى برترى داشته باشند؛ چرا که از دیدگاه هاى مختلف به آنها نظر شده است.
و نیز از امام على بن الحسین(علیهما السلام) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده است: کسى که چهار آیه از آغاز سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر آن را بخواند هرگز در جان و مال خود ناخوشایندى نخواهد دید، شیطان به او نزدیک نمى شود، و قرآن را فراموش نخواهد کرد». (2)
در اینجا لازم مى دانیم: این حقیقت مهم را تکرار کنیم، که ثواب ها، فضیلت ها و پاداش هاى مهمى که براى تلاوت قرآن، یا سوره ها و آیات خاصى نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند.
بلکه خواندن قرآن براى فهمیدن و فهمیدن براى اندیشیدن و اندیشیدن براى عمل است.
اتفاقاً هر فضیلتى درباره سوره اى یا آیه اى ذکر شده تناسب بسیار زیادى با محتواى آن سوره یا آیه دارد.
مثلا آیاتى از سوره «بقره» که در زمینه توحی، ایمان به غیب، و خداشناسى و پرهیز از وسوسه هاى شیطانى است، اگر کسى بخواند و محتواى آن را در عمق جانش پیاده کند، مسلماً آن فضائل را خواهد داشت.
درست است که خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد، ولى ثواب اصلى و اساس و آثار سازنده هنگامى خواهد بود که مقدمه اى براى اندیشه و عمل باشد (3).
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.