پاسخ اجمالی:
خداوند در سوره حدید آیه 25 به صورت عام به یکى از اهداف مهّم نهضت انبیاء یعنى برقرارى عدالت اجتماعى اشاره کرده و نزول کتاب و میزان را مقدمه اى بر آن مى شمرد و تأکید کرده که جوامع انسانى باید آن چنان تربیت شوند که خود قیام به عدل کنند.
پاسخ تفصیلی:
خداوند در سوره حدید آیه 25 اشاره اى ( به صورت عام) به یکى از اهداف مهّم نهضت انبیاء یعنى برقرارى عدالت اجتماعى کرده و نزول کتاب و میزان را مقدمه اى بر آن مى شمرد؛ و مى فرماید: (ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب آسمانى و میزان (شناسایى حق ازباطل وقوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند): «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنَا بِالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».(1)
در این آیه سه چیز به عنوان مقدّمه اقامه عدل شمرده شده است : «بینات» که به معناى دلایل روشن است و شامل معجزات و دلایل عقلى حقّانیت دعوت انبیاء و اخبار انبیاى پیشین مى شود و «کتاب» که اشاره به کتب آسمانى است و شامل بیان معارف و عقائد و احکام و اخلاق است و «میزان» به معناى قوانینى که معیار سنجش نیکى ها از بدى ها و ارزش ها از ضد ارزش ها و حق از باطل است .تجهیز انبیاى الهى با این سه نیرو به آنها امکان مى دهد که بتوانند انسان ها را براى اقامه عدل بسیج کنند.جالب این که این آیه اقامه عدل را به انبیاء نسبت نمى دهد، بلکه مى گوید: جوامع انسانى آن چنان تربیت شوند که خود قیام به عدل کنند! و مهم نیز همین است که این مسأله به صورت خود جوش در جامعه درآید، نه به صورت تحمیلى و اجبارى.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.