پاسخ اجمالی:
از آيات قرآن روشن مى شود «امت» به معنى جمعيت و گروه است نه مذهب و نه پيروان مذهب و اگر مى بينيم به پيروان مذهب، امت گفته شده چون آنها نيز براى خود گروهى هستند.
پاسخ تفصیلی:
از بررسى کتب لغت و همچنین موارد استعمال این کلمه در قرآن که بالغ بر 64 مورد مى شود چنین استفاده مى گردد که: «امت» در اصل به معنى جمعیت و گروه است. از این موارد، دو مورد، مفهوم زمان را مى رساند (هود، آیه 8 و یوسف، آیه 45)، و دو مورد به معنى راه و رسم و آئین بت پرستان است (زخرف، آیات 22 و 23)، که ربطى با دین و آئین هاى الهى ندارد.
اما مواردى که گروه و جمعیت را مى رساند، به عنوان نمونه در داستان موسى(علیه السلام) مى خوانیم: «وَ لَمّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النّاسِ یَسْقُون»؛ (هنگامى که به آبگاه شهر مدین رسید، جمعیتى را مشاهده کرد که [براى خود و چهارپایانشان] مشغول آب کشیدن هستند).(1) و نیز در مورد امر به معروف و نهى از منکر مى خوانیم: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْر»؛ (باید جمعیتى از شما باشند که دعوت به نیکى ها کنند).(2) همچنین مى خوانیم: «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَم»؛ (ما بنى اسرائیل را به دوازده قبیله و گروه تقسیم کردیم).(3) و نیز در آیه اى دیگر آمده: «و إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِکُهُمْ»؛ (جمعیتى [از ساکنان شهر ایله از بنى اسرائیل] گفتند: چرا افراد گناهکارى را اندرز مى دهید که خداوند آنها را هلاک خواهد کرد...).(4) از این آیات به خوبى روشن مى شود که «امت» به معنى جمعیت و گروه است، نه به معنى مذهب، و نه به معنى پیروان مذهب، و اگر مى بینیم که به پیروان مذهب، امت گفته مى شود، به خاطر آن است که آنها نیز براى خود گروهى هستند.(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.