پاسخ اجمالی:
در مورد زمان واقعه شکافته شدن ماه اختلاف است، که آیا اوایل بعثت بوده، یا نزدیک به هجرت و با تقاضای حقیقت جویانى که از «مدینه» خدمت پیامبر(ص) آمدند و در «عقبه» با او بیعت کردند.
پاسخ تفصیلی:
در این که «شق القمر» در «مکّه» و قبل از هجرت پیامبر(صلى الله علیه وآله) واقع شده، در میان مفسران و روات حدیث بحثى نیست، ولى از بعضى روایات استفاده مى شود: این امر در آغاز بعثت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بوده،(1) در حالى که از بعضى دیگر برمى آید که: این امر نزدیک هجرت و در اواخر دوران «مکّه» روى داده است، آن هم بنا به تقاضاى حقیقت جویانى بود که از «مدینه» خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و در «عقبه» با او بیعت کردند.(2)
و نیز در بعضى روایات مى خوانیم که: علت پیشنهاد «شق القمر» به پیامبر(صلى الله علیه وآله) این بود که مى گفتند: سحر در امور زمینى اثر مى گذارد، ما مى خواهیم مطمئن شویم که معجزات محمّد(صلى الله علیه وآله) سحر نیست.(3)
حتى جمعى از متعصبان لجوج بعد از دیدن این معجزه بزرگ گفتند: ما قبول نخواهیم کرد، مگر این که کاروان هاى «شام» و «یمن» فرا رسند، و از آنها سؤال کنیم: آیا آنها در مسیر خود چنین چیزى را دیده اند؟ اما هنگامى که مسافران گفتند: دیده ایم، باز ایمان نیاوردند!(4)،(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.