پاسخ اجمالی:
برخی بر حجاب ایراد گرفته و معتقدند ایجاد حریم میان زن و مرد، انسان را به جنس مخالف خود حریص تر می کند. در پاسخ می توان گفت: 1- درست است که ناکامی جنسی، و مبارزه با اقتضای غرایز در حدودی که مورد نیاز طبیعت است غلط بوده و عوارض وخیمی را در پی دارد، ولی برداشتن قیود اجتماعی مشکل را حلّ نمی کند. لذا برای آرامش غریزه دو چیز لازم است: یکی ارضای غریزه در حدّ حاجت طبیعی و دیگری جلوگیری از تهییج و تحریک آن. 2- تحریک جنسی که از پوشش حجاب پدید می آید، می تواند محرک شهوت برای ازدواج از راه مشروع باشد.
پاسخ تفصیلی:
یکی از ایرادهایی که بر حجاب گرفته اند این است که ایجاد حریم میان زن و مرد بر التهاب ها می افزاید و انسان را به جنس مخالف خود حریص تر می کند.
«برتراند راسل» می گوید: «اثر معمولی تحریم، عبارت از تحریک حسّ کنجکاوی عمومی است و این تحریک، هم در مورد ادبیات مستهجن و هم در موارد دیگر مصداق پیدا می کند...».(1)
پاسخ: اولاً: درست است که ناکامی جنسی، عوارض وخیم و ناگواری دارد و مبارزه با اقتضای غرایز در حدودی که مورد نیاز طبیعت است غلط می باشد، ولی برداشتن قیود اجتماعی مشکل را حلّ نمی کند بلکه بر آن نیز می افزاید.
در مورد غریزه جنسی، برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را می میراند و طبیعت را هرزه و بی بندوبار می کند. در این مورد نیز هر چه بیشتر عرضه گردد، هوس و میل به تنوّع افزایش می یابد. خود راسل در کتاب «زناشویی و اخلاق» اعتراف می کند که عطش روحی در مسائل جنسی، غیر از حرارت جسمی است. آنچه با ارضا تسکین می یابد حرارت جسمی است نه عطش روحی. آزادی در مسائل جنسی سبب شعله ور شدن شهوات به صورت حرص و آز می گردد، ولی ممنوعیت و حریم قرار دادن، نیروی عشق را به صورت یک احساس عالی و رقیق و لطیف و انسانی تحریک کرده و رشد می دهد تا انسان آن را در مسیر صحیح قرار داده و به نحوی که صلاح جامعه و فرد در آن است سوق دهد.
مخالفان حجاب نمی دانند که رها کردن زن و تسلیم شدن و در معرض تحریکات و تهییجات قراردادن، انسان را دیوانه می کند، و چون این امکان وجود ندارد که هر خواسته ای برای هر فردی برآورده شود، غریزه او بدتر سرکوب شده و منجرّ به عقده می شود. برای آرامش غریزه دو چیز لازم است: یکی ارضای غریزه در حدّ حاجت طبیعی و دیگری جلوگیری از تهییج و تحریک آن.
ثانیاً: تحریک جنسی که از پوشش حجاب پدید می آید، می تواند محرک شهوت برای ازدواج از راه مشروع باشد.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.