پاسخ اجمالی:
ظاهر برخى از روايات، اشاره به آمدن سيزده خليفه بعد از پيامبر(ص) دارد. در پاسخ بايد گفت: هيچ يك از علماى شيعه ادعا نكرده اند كه سيزده امام بعد از پيامبر(ص) مي آيند. اين فهم هم ناشي از سوء تعبير راويان حديث بوده و كلينى و سليم بن قيس هم كه اين گونه روايات را در كتب حديثى خود آورده اند از مريدان دوازده امام هستند و اين خود دلالت بر اشتباه نسّاخ در نقل حديث دارد و البته اين روايات دچار ضعف سندى نيز هستند.
پاسخ تفصیلی:
ظاهر برخى از روايات اشاره به آمدن سيزده خليفه بعد از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) دارد، در توجيه اين روايات مى گوييم:
1. هيچ يك از علماى شيعه چنين ادعايى نكرده اند كه امامان بعد از پيامبر(صلى الله عليه و آله) سيزده نفرند، جز هبة الله بن احمد مفيد عمرى كه نجاشى درباره او نقل مى كند: «او هم صحبت و هم مجلس با ابوالحسين بن ابى شيبه علوى زيدى بوده و براى او كتابى تأليف كرده است. او امامان را سيزده نفر شمرده و زيد بن على بن حسين را به جهت خوشايندى ابن ابى شيبه زيدى جزء امامان به شمار آورده است».
2. رواياتى كه برخى از كج فهم ها، امامت سيزده امام را از آنها فهميده اند برخى به جهت سوء تعبير راويان حديث است. از آن جمله در روايت سليم آمده است كه پيامبر(صلى الله عليه و آله) به علي(عليه السلام) فرمود: «تو و دوازده نفر از اولادت امامان بر حق مى باشيد». معلوم است كه در تعبير به دوازده امام حضرت امير المؤمنين(عليه السلام) نيز داخل بوده است خصوصاً به قرينه روايات متواترى كه در كتب شيعه و سنى وجود داشته و اشاره بلكه تصريح به آمدن دوازده خليفه بعد از پيامبر(صلى الله عليه و آله) دارد.
3- در كتاب سليم بن قيس هلالى بيش از بيست حديث است كه دلالت بر آمدن دوازده امام بعد از پيامبر(صلى الله عليه و آله) دارد.
4. كلينى و سليم بن قيس كه اين گونه روايات را در كتب حديثى خود آورده اند از داعيان و مريدان دوازده امام هستند و اين خود دلالت بر اشتباه نساخ در نقل حديث دارد و لذا تمام كسانى كه اين گونه احاديث را نقل كرده اند آن احادیث را در باب دوازده امام آورده اند.
5. همه احاديثى كه ظهور ابتدايي در سيزده امام دارند دچار ضعف سندى نيز هستند.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.