پاسخ اجمالی:
وهابى ها به منظور ساکت کردن مسلمین و قرار دادن سرپوش شرعى بر اعمال قبیح و ننگین خود، قاضى القضات نجد و تعدادی از علمای بزرگ اهل سنت را از مکه به مدینه آوردند و از آنها سوالى را درباره بناى بر قبور پرسیده و از ایشان جواب خواستند. بدیهى بود که بعد از کشتار فراوان به دست وهابى ها و قلع و قمع و غارت اموال و ایجاد محیط رعب و وحشت، علماى ضعیف النفس جواب این سئوال را طورى بدهند که وهابى ها را راضى کند.
پاسخ تفصیلی:
وهابى ها براى تخریب و جسارت به این قبور باید ابتدا زمینه سازى مى کردند و به همین منظور و براى ساکت کردن مسلمین و قرار دادن سرپوش شرعى بر این عمل قبیح و ننگین، قاضى القضات نجد به نام «شیخ عبداللّه بُلَیهد» را از مکه به مدینه آوردند. او سوالى را درباره بناى بر قبور خطاب به علماى مدینه تنظیم کرده و از آنان جواب خواست.
البته وقتى مسلک وهابیت اعتقادش بر این است که قبور و بقاع باید تخریب شود دیگر جاى سوال باقى نمى ماند!
تنها براى موجّه جلوه دادن اعمال خود در مدینه و بقیع، چنین نمایشى را ترتیب دادند.
جالب این جاست که جوابى را که علماى مدینه باید مى دادند تا منویات وهابى تأمین شود در سئوال گنجانیده بودند. بدیهى بود که بعد از کشتار فراوان به دست وهابى ها و قلع و قمع و غارت اموال و ایجاد محیط رعب و وحشت، علماى ضعیف النفس جواب این سئوال را طورى بدهند که وهابى ها را راضى کند، البته پانزده نفر از علماى مدینه سئوال را پاسخ دادندو عده اى نیز پاسخى ندادند.
متن سوال بدین شرح است:
«نظر علماى مدینه که خداوند فهم و علم آنان را بیفزاید درباره بناى بر قبور و مسجد قرار دادن آنها چیست؟ آیا جائز است یا خیر؟ و اگر جائز نیست بلکه ممنوع و از آن شدیداً نهى شده است! آیا نابود کردن آن و منع از نماز در کنار قبور، جائز است یا خیر؟ و اگر بنا در زمینى وقفى مانند بقیع باشد و مانع از استفاده از زمینى باشد که (به عنوان صحن و سرا) زیر بنا قرار گرفته است، آیا این غصب و موجب ظلم به مستحقّین و منع آنان از حقوقشان مى باشد و واجب است چنین غصبى رفع شود یا خیر؟...
پانزده نفر از علماى مدینه سئوال را پاسخ دادند. اگر چه عده اى معتقدند جواب را نیز خود وهابى هاى تهیه کرده بودند. متن جواب به شرح ذیل است:
«بناى بر قبور به اجماع علما ممنوع است، زیرا احادیث وارده در این مورد صحیح است و لذا بسیارى از علما به وجوب تخریب این ابنیه فتوا داده اند و به حدیث على(علیه السلام) استناد کرده اند که به ابى الهیّاج فرمود: آیا تو را مأمور نکنم به کارى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به من امر فرمود و بر انگیخت؟ و آن این است که هیچ تمثال (و بتى) را باقى نگذار مگر این که آن را نابود سازى و هیچ قبرى را باقى نگذار مگر اینکه آنرا مسطّح و مساوى کنى...».
وهابى ها با این جوابیه که در ماه رمضان 1344 قمرى صادر شد، مجوز تخریب قبور و بناهاى آنرا به دست آوردند و در هشتم شوال همان سال شروع به تخریب بقعه هاى بقیع نمودند.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.