پاسخ اجمالی:
وهابیون براى پیشبرد عقاید و افکار خود از راه هاى مختلف استفاده مى کنند. مانند: مبارزه و مقابله با کتاب هاى شیعه، تحریف کتاب ها، استفاده از موسم حج و ترویج تهمت ها بر ضد شیعه.
پاسخ تفصیلی:
وهابیون براى پیشبرد عقاید و افکار خود از راه هاى مختلف استفاده مى کنند که به برخى از آن ها اشاره مى کنیم:
1 ـ مبارزه و مقابله با کتاب هاى شیعه
وهابیان با شیوه هاى مختلف درصدد مقابله با شیعه و آثار علمى آنان برآمده اند; زیرا شیعه امامیه بیشتر از بقیه مذاهب اسلامى به طرح مباحث علمى مى پردازد. چرا این همه مقابله با شیعه؟ اگر حرف آنان مطابق با حق است و دیگران بر باطل، چرا از باطل مى ترسند؟ چرا مانع از نشر کتاب هاى شیعه در میان جوانانند؟ چرا اگر یک دانشجوى وهابى کتابى از شیعه دردستش باشد، باید از مراکز علمى اخراج شود؟ چرا نمى گذارند صاحبان فکر و اندیشه، خود تصمیم بگیرند؟ چرا آثار شیعى که در نمایشگاه بین المللى کتاب مصر عرضه شد، باید توسط وهابیان خریدارى و سوزانده شود؟(1)
2 ـ تحریف کتاب ها
یکى از راه هاى مقابله با مخالفین نزد وهّابیان، تحریف کتاب هاى حدیثى و تفسیرى و تاریخى است. روایات و کلماتى که بر ضدّ آنان آمده را تحریف مى کنند.
محمّد نورى دیرثوى مى گوید: «تحریف و حذف احادیث از کارهاى دایمى و همیشگى وهابیان است; به عنوان نمونه، نعمان آلوسى تفسیر پدرش شیخ محمود آلوسى را به نام روح المعانى تحریف نمود، و مطالبى را که به ضرر وهابیان بود حذف کرد و اگر این تحریف نبود تفسیر او نمونه تفاسیر محسوب مى شد».
نمونه دیگر این که در مغنى ابن قدامه حنبلى، بحث «استغاثه» را حذف کردند؛ زیرا در نظر آنان شرک محسوب مى شود، آنگاه آن را چاپ نمودند. شرح صحیح مسلم را با حذف احادیثِ صفات، چاپ مجدد نمودند(2).
3ـ استفاده از موسم حج
یکى دیگر از شگردهاى تبلیغى وهابیون، استفاده فراوان از موسم حج است؛ موسمى که در آن صدها هزار حاجى مسلمان از اطراف عالم جمع مى شوند، وهابیان از این موقعیّت به خوبى در نشر افکار خود سوء استفاده مى کنند. مبلّغین را بین حجّاج به زبان هاى مختلف مى فرستند، و با بحث علمى و اهداى کتاب و دعوت به مراکز علمى شان اگر از شخصیت هاى علمى باشند ـ به تبلیغ مذهب خود مى پردازند. حتّى اخیراً مشاهده شده که در بین حجاج ایرانى کتاب هاى فارسى بر ضدّ شیعه را در تیراژ بسیار بالا به طور رایگان توزیع مى کنند، کتاب هایى که بسیار مرموزانه نوشته شده و درصدد تثبیت عقاید خود و تخریب عقاید شیعه و مذاهب دیگر اسلامى است.
بعنوان نمونه فقط در ایّام حجّ سال 1381، ده میلیون و 685 هزار جلد کتاب به 20 زبان زنده دنیا، (غالباً بر ضدّ شیعه) توسّط دولت سعودى در میان زائران خانه خدا، توزیع شده است(3).
4ـ تهمت ها بر ضد شیعه
آقاى دکتر عبدالله محمّد غریب از دانشمندان مصرى در کتاب مملوّ از دروغ و تهمت خود «و جآء دور المجوس» مى نویسد: « إنّ الثورة الخمینیّة مجوسیّة ولیست إسلامیّة، أعجمیّة و لیست عربیّة، کسرویّة و لیست محمّدیّة»(4)؛ (نهضت (امام) خمینى، یک نهضت مجوسى، عجمى و کسروى است، نه نهضت اسلامى، عربى و محمّدى).
او کینه توزى و دشمنى را تا آنجا پیش برده که مى نویسد: « نعلم أنّ حکّام طهران أشدّ خطراً على الإسلام من الیهود، و لا ننتظر خیراً منهم، و ندرک جیّداً أنّهم سیتعاونون مع الیهود فی حرب المسلمین» (5)؛ ( مى دانیم که خطر حاکمان تهران بر اسلام از خطر یهود بر اسلام، سخت تر است و از آنان هیچ امید خیرى انتظار نمى رود و نیک مى دانیم که آنان به زودى با یهود، همداستان شده و به جنگ با مسلمانان خواهند آمد)!
دکتر ناصرالدین قفارى از اساتید دانشگاه هاى مدینه منوره، در کتاب «اصول مذهب الشیعة الإمامیة» که رساله دکتراى او بوده، نوشته است:« أدخل الخمینی إسمه فی أذان الصلوات، و قدّم إسمه حتّى على إسم النبیّ الکریم، فأذان الصلوات فی ایران بعد استلام الخمینی للحکم وفی کلّ جوامعها کما یلی: الله اکبر، الله اکبر، خمینی رهبر، أى الخمینى هو القائد، ثمّ أشهد أنّ محمّداً رسول الله»(6)؛ (امام خمینى، نام خود را در اذان نمازها داخل کرده و حتّى نام خود را بر نام پیامبر نیز مقدّم نموده است. در ایران، اذان در نمازها بعد از دست گرفتن (امام) خمینى زمام حکومت را به عنوان حاکم ایران و حاکم همه جوامع (مسلمانان) ـ چنین است: الله اکبر، الله اکبر، خمینى رهبر؛ یعنى خمینى پیشواى ماست، سپس (مى گویند:) اشهد أنّ محمّداً رسول الله!.)
این در حالى است که هر کس بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به شهرهاى مختلف و مساجد این کشور برود پى به دروغ بودن این نسبت ناروا مى برد. آرى! آنچه واقعیت دارد این که نمازگزاران پس از اتمام نماز در دعاى دسته جمعى که مى خوانند رهبرى امام خمینى(رحمه الله) را اعلام مى دارند.
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.