پاسخ اجمالی:
روش وهابیها عبارت بود از: 1- مبارزه با چاپ و نشرکتب شیعه، به طوری که اگر یک دانشجوى وهابى کتابى از شیعه دردستش باشد، باید از مراکز علمى اخراج شود. 2- تحریف کتاب های حدیثى و تفسیرى و تاریخى اهل سنّت و حذف مطالبی که باب میل آنها نیست. 3- مختصر کردن کتاب ها به این طریق که بخش هایى را که موافق با عقایدشان نیست به بهانه اختصار و سودمندى، حذف مى کنند. 4- استفاده از موسم حج و تبلیغ عقاید خود و تخریب عقاید شیعه و مذاهب دیگر. 5- تربیت مبلغ و آموزش مبانى وهابیت و راه مبارزه با فرهنگ شیعه.
پاسخ تفصیلی:
وهابیون براى پیشبرد عقاید و افکار خود از راه هاى مختلف استفاده مى کنند؛ از جمله
1 ـ مبارزه و مقابله با کتاب هاى شیعه
وهابیون با شیوه هاى مختلف درصدد مقابله با شیعه و آثار علمى آنان برآمده اند؛ زیرا شیعه امامیه بیشتر از بقیه مذاهب اسلامى به طرح مباحث علمى مى پردازد. در اینجا سؤالاتى مطرح مى شود؛ از جمله: اگر حرف وهابیون مطابق با حق است و براى عقائد خود ادله شرعى و منطقى دارند، چرا مانع از نشر کتاب هاى علمى شیعه مى شوند؟ چرا اگر یک دانشجوى وهابى کتابى از شیعه دردستش باشد، باید از مراکز علمى اخراج شود؟ چرا نمى گذارند صاحبان فکر و اندیشه، خود تصمیم بگیرند؟ چرا آثار شیعى که در نمایشگاه بین المللى کتاب مصر عرضه شد، باید توسط وهابیان خریدارى و سوزانده شود؟(1)
2ـ تحریف کتاب ها
یکى از راه هاى مقابله وهابیون با مخالفین، تحریف کتاب هاى حدیثى و تفسیرى و تاریخى اهل سنّت است. وهابیون روایات و کلماتى که بر ضدّ آنان آمده را تحریف مى کنند، آن گاه سفارش چاپ آن را به چاپ خانه ها مى دهند. بنابراین اگر کسى در کتاب خود به حدیثى استدلال کرده، و مصدر آن را نیز ذکر نموده، با مراجعه به چاپ هاى جدید اثرى از حدیث نمى یابد ولى با مراجعه به چاپ هاى قدیم پى مى برد که این حدیث در چاپ هاى بعد حذف شده است. خصوصاً این که سعى مى کنند با چاپخانه ها ارتباط برقرار کرده یا با آنان شریک شوند، و با پایین آوردن قیمت کتاب هاى تحریف شده، یا مجانى کردن آن، به دست اکثر جامعه برسانند.
محمّد نورى دیرثوى مى گوید: «تحریف و حذف احادیث از کارهاى دایمى و همیشگى وهابیان است؛ به عنوان نمونه، نعمان آلوسى تفسیر پدرش شیخ محمود آلوسى را به نام «روح المعانى» تحریف نمود، و مطالبى را که به ضرر وهابیان بود حذف کرد و اگر این تحریف نبود تفسیر او از بهترین تفاسیر محسوب مى شد».
نمونه دیگر این که در مغنى ابن قدامه حنبلى، بحث «استغاثه» را حذف کردند; در چاپ جدید شرح صحیح مسلم احادیثِ صفات راحذف نمودند.(2)
این کارها متأسفانه در میان آنان رواج فراوان دارد؛ خصوصاً نسبت به احادیث و قسمت هایى از تاریخ که فضیلتى از فضایل اهل بیت(علیهم السلام) در آن بوده و یا ذکرى از لغزش خلفا و یا یکى از صحابه است دست به تحریف برده اند.
از باب نمونه در تفسیر «جامع البیان» طبرى در ذیل آیه شریفه «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الاَْقْرَبِینَ» حدیث آغاز دعوت را این گونه نقل مى کند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «کدام یک از شما وزیر و کمک کار من در این امر ـ امر رسالت ـ خواهد شد تا برادر من و کذا و کذا باشد». بعد از آن که على(علیه السلام) این مقام را پذیرفت پیامبر به على(علیه السلام) فرمود: «تو برادر من و کذا و کذا هستى».(3) با مراجعه به تاریخ طبرى پى مى بریم که به جاى کذا و کذا «وصیى و خلیفتى» بوده که دست تحریف، آن ها را حذف کرده و به جاى آن کلماتى مبهم قرار داده است; زیرا این گونه احادیث با عقایدشان سازگارى ندارد.
گاهى هم لغزش هاى خلفا یا مناقب اهل بیت(علیهم السلام) را این گونه تحریف مى کنند که به جاى آن ها چند نقطه مى گذارند. خواننده نمى داند که به جاى این نقطه ها، چه مطالب حسّاسى است که مى تواند سرنوشت تاریخ یا عقائد او را عوض کند.
در برخى از موارد نیز صدر یا ذیل حدیث را حذف مى کنند; زیرا با عقایدشان سازگارى ندارد، همان گونه که بخارى در موارد زیادى این چنین کرده است. گاهى نیز اگر حدیث را به جهت شهرت نمى توانند حذف کنند، درصدد تضعیف آن بدون هیچ دلیل و مدرکى برمى آیند; همان گونه که ابن تیمیه نسبت به حدیث غدیر و حدیث ولایت و دیگر احادیث این چنین کرده است. در برخى از موارد هم کلمات را تغییر داده تا معنایى دیگر از آن فهمیده شود، همان گونه که در قضیه «لیلة المبیت» به جاى کلمه: «بات على فراشه»، کلمه «بال»؛ یعنى بول کرد، آورده اند.
از جمله موارد تحریف، تحریف به نقصان است، به این معنا که برخى از احادیثى که از کتابهاى منبع نقل شده، در حال حاضر اثرى از آن حدیث در آن کتاب یافت نمى شود.
به عنوان مثال: حدیث «امان» را که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «النجوم أمان لأهل السمآء فإذا ذهبت ذهبوا، وأهل بیتی أمان لأهل الأرض فإذا ذهب أهل بیتی ذهب أهل الأرض» را برخى از مصادر حدیثى از مسند احمد بن حنبل نقل مى کنند، ولى الآن در آن کتاب موجود نیست.
و نیز حدیث: «أنا مدینة العلم وعلیّ بابها» را ابن اثیر در جامع الأصول و سیوطى در تاریخ الخلفا و ابن حجر در الصواعق المحرقة از صحیح ترمذى نقل مى کنند در حالى که این حدیث الآن در آن کتاب موجود نیست.
3ـ مختصر کردن کتاب ها
یکى دیگر از راه کارهاى تبلیغى وهابیون، مختصر کردن کتاب ها و متون حدیثى، تاریخى و تفسیرى است; به این طریق که بخش هایى را که موافق با عقایدشان نیست به بهانه اختصار و سودمندى، حذف مى کنند و سپس آن را به چاپ خانه ها مى دهند و با همان وضع به بازار عرضه کرده، گاهى به صورت رایگان در بین مردم پخش مى کنند و این گونه، حقایق را تحریف کرده و به عنوان مسلّمات تاریخ، حدیث و تفسیر به جامعه تحمیل مى کنند.
البته تلخیص برخى از کتاب هاى مطوّل و مفصّل کارى شایسته است؛ زیرا امروزه بشر به جهت اشتغال زیاد، کمتر مى تواند به مطالعه کتاب هاى مفصّل بپردازد، لکن اختصارِ گزینشى و مغرضانه کارى بر خلاف امانتدارى است.
در این کتاب هاى مختصر تاریخى، مطاعنى را که در خصوص خلفا حتى معاویه، یزید و برخى از صحابه وارد شده حذف مى کنند و نیز فضایل اهل بیت(علیهم السلام) را از جاى جاى آن کتاب ها برمى دارند؛ در حالى که به احادیث جعلى که در شأن و منزلت خلفا و برخى از صحابه در آن کتاب آمده، کارى ندارند! و معلوم است با این جنایت فرهنگى، چه ظلمى در حقّ خوانندگان که قضاوت کنندگان اصلى در طول تاریخند، مى شود. و چگونه کسانى که نامقدسند، مقدس شمرده شده و در مقابل، کسانى که مقدسند به فراموشى سپرده مى شوند.
4 ـ استفاده از موسم حج
یکى دیگر از شگردهاى تبلیغى وهابیون، استفاده فراوان از موسم حج است; موسمى که در آن صدها هزار حاجى مسلمان از اطراف عالم جمع مى شوند، وهابیان از این موقعیّت به خوبى در نشر افکار خود سوء استفاده مى کنند. مبلّغین را بین حجّاج به زبان هاى مختلف مى فرستند، و با بحث به ظاهر علمى و اهداى کتاب و دعوت به مراکز علمى شان به تبلیغ مذهب خود مى پردازند. حتّى اخیراً مشاهده شده که در بین حجاج ایرانى کتاب هاى فارسى بر ضدّ شیعه را در تیراژ بسیار بالا به طور رایگان توزیع مى کنند، کتاب هایى که بسیار مرموزانه نوشته شده و درصدد تثبیت عقاید خود و تخریب عقاید شیعه و مذاهب دیگر است.
لازم به ذکر است عقاید پوچ وهابیان نه تنها به شیعیان تأثیر نمى گذارد، بلکه سایر مذاهب اهل سنّت نیز از عقاید و عملکرد آن ها بیزار هستند. نمونه شکست آنان را در ایجاد گروه انحرافى طالبان و القاعده و فرجام آنان مى توان دریافت.
5 ـ تربیت مبلغ
فقط در ایّام حجّ سال 1423 ق، ده میلیون و 685 هزار جلد کتاب به 20 زبان زنده دنیا، (غالباً بر ضدّ شیعه) توسّط دولت سعودى در میان زائران خانه خدا، توزیع شده است.(4)
یکى از روحانیون سرشناس شیعه در منطقه قطیف کشور سعودى، در شب 12 رجب سال 1424ق در مکّه مکرّمه اظهار داشت: کتاب «لله ثمّ للتاریخ» که کتابى ضد شیعه است را با کامیون هاى بزرگ در منطقه قطیف و احساء در میان شیعیان به رایگان توزیع کرده اند.
طبق اظهارات یکى از بزرگان، در کشور تاجیکستان از سوى وهابى ها باغ بزرگى تهیه و از فرهنگیان جهت تدریس در محیط دانشگاه و مدارس اقدام به ثبت نام نموده و پس از یک دوره سه ماهه، حدود 400 نفر از برگزیدگان را به عربستان برده و در دانشگاه «الاسلامیّه» مدینه منوره طى دو سال دوره آموزش مبانى وهابیت و راه مبارزه با فرهنگ شیعه، آنان را به شهرهاى مختلف تاجیکستان و دیگر کشورهاى آسیاى میانه اعزام کرده اند. مشابه این کار در آذربایجان شوروى نیز انجام گرفته و حتى اسم کسانى را که همنام ائمه(علیهم السلام) بودند، تغییر داده و سپس آنان را براى ترویج افکار وهابیت به کشور مبدأ اعزام نموده اند(5).(6)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.