پاسخ اجمالی:
وهّابیان افراطى، به خاطر حدیث مشکوکى، زنان را به شدّت از زیارت این قبور باز مى دارند و حتّى در افواه عوام آنها در جنوب ایران مشهور است، زنى که بر سر قبرى حاضر شود، میّت آن زن را به صورت برهنه مادرزاد مى بیند! آیا این برادران توجّه دارند که قبر پیامبر(ص) و خلیفه اوّل و دوّم در خانه «عایشه» بود و مدّت ها در آن حجره مى زیست یا رفت و آمد داشت، گیرم برهنه او براى پیامبر (ص) اشکالى نداشت، براى خلیفه اوّل و دوّم چطور؟
پاسخ تفصیلی:
زنان به خاطر عواطف رقیق ترى که دارند، نیاز بیشترى به زیارت قبور عزیزان خود پیدا مى کنند تا تسلّى خاطر یابند و تجربه نشان داده که نسبت به زیارت قبور اولیاء الله نیز علاقه بیشترى دارند.
امّا متأسّفانه گروه وهّابیان افراطى، به خاطر حدیث مشکوکى، زنان را به شدّت از زیارت این قبور باز مى دارند و حتّى در افواه عوام آنها در جنوب ایران مشهور است، زنى که بر سر قبرى حاضر شود، میّت آن زن را به صورت برهنه مادرزاد مى بیند!
عالمى مى گفت به آنها گفتم قبر پیامبر (صلى الله علیه وآله) و خلیفه اوّل و دوّم همه در خانه «عایشه» بود و مدّت ها در آن حجره مى زیست یا رفت و آمد داشت، گیرم برهنه او براى پیامبر (صلى الله علیه وآله) اشکالى نداشت، براى خلیفه اوّل و دوّم چطور؟
به هر حال، دلیل آنها حدیث معروفى است که به پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نسبت مى دهند که فرمود: «لَعَنَ الله زَائِرَاتِ القُبُورِ»؛ (خداوند زنان زیارت کننده قبرها را لعنت کند).
و در بعضى از کتب به جاى «زائرات» «زوّارات القبور» جمعى از دانشمندان اهل سنّت مانند ترمذى(1) مى گوید: این حدیث مربوط به زمانى است که پیامبر (صلى الله علیه وآله) از آن نهى کرده بود، ولى بعداً این حکم نسخ شد.
بعضى دیگر از علماى آنها گفته اند، این مربوط به زنانى است که وقت زیادى را صرف زیارت قبور مى کردند و حقوق شوهرانشان از میان مى رفت و نسخه « زوّارات» که صیغه مبالغه است، دلیل آن است.
این برادران هر چه را انکار کنند، فعل عایشه را که قبر پیامبر (صلى الله علیه وآله) و خلیفه اوّل و دوّم را در خانه خود جاى داده بود، نمى توانند انکار کنند.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.