پاسخ اجمالی:
اسماعیلیان اخوان الصفاء را از قرامطه دانسته و مدعى اند که از اسماعیلیان نخستین بوده که در دوره ستر زندگى مى کرده اند. آنچه تاکنون مشخص شده است، این است که این افراد گرایش شیعى شدیدى داشته و از همان ابتداء محافل اسماعیلى آنان را در جمع خود پذیرفته و آنان را از خود مى دانسته اند. بنابراین نمى توان آنها را صددرصد از اسماعیلیه دانست و نه مى توان آنها را از این طیف خارج دانست و باید پذیرفت این افراد با گرایش شیعى دست به تألیف این رسائل فلسفى زده اند.
پاسخ تفصیلی:
در مجموعه کتب نگاشته شده توسط مسلمانان، پنجاه رساله به نام رسائل اخوان الصفاء نگاشته شده که دقیقاً مولفان آنها مشخص نیستند. بنابراین به این مؤلفان نام آن رسائل را داده و در تاریخ با عنوان اخوان الصفاء معروف گشته اند. در قرن اخیر بسیارى کوشیده اند تا بتوانند این ابهام را از بین برده و مؤلفان این رسائل را مشخص سازند. آنچه از این تحقیقات متعدد به دست آمده، این است که این افراد در قرن چهار و پنج هجرى در بصره مى زیسته و از فلسفه تأثیر پذیرفته اند. اسماعیلیان اخوان الصفاء را از قرامطه دانسته و مدعى اند که از اسماعیلیان نخستین بوده که در دوره ستر زندگى مى کرده اند. آنچه تاکنون مشخص شده است، این است که این افراد گرایش شیعى شدیدى داشته و در علوم مختلف اطلاعات جالبى دارند و از فلسفه و علوم طبیعى گرفته تا موسیقى و ادبیات در این رسائل مطالبى را بیان داشته اند و از همان ابتداء محافل اسماعیلى آنان را در جمع خود پذیرفته و آنان را از خود مى دانسته اند. بنابراین نمى توان آنها را صددرصد از اسماعیلیه دانست و نه مى توان آنها را از این طیف خارج دانست و باید پذیرفت این افراد با گرایش شیعى دست به تألیف این رسائل فلسفى زده اند. این رسائل به کرّات به چاپ رسیده و در این اواخر دفتر تبلیغات اسلامى قم آن را در چهار جلد به چاپ رسانده است. (1)، (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.