پاسخ اجمالی:
تعبیر «بهترين خالقها» با اينكه خالقى غير از خدا وجود ندارد، از اين نظر است كه واژه «خلق» تنها به معنى ايجاد بعد از عدم نيست؛ بلكه در معانى ديگرى مانند: اندازه گيرى، ساخت و دادن اشكال جديد به اشياء موجود جهان نيز اطلاق مى شود؛ و مسلم است كه انسان مى تواند با نيروى خدادادی تغييراتى در مواد ايجاد كند، مانند مونتاژ کردن؛ لذا از حضرت مسیح(ع) نقل شده: «من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى سازم؛ سپس در آن مى دمم و به اذن خدا، پرنده اى مى گردد». البته خالق حقيقى، كه مادّه و صورت را آفریده، فقط خدا است؛ و كار خالق هاى ديگر مجازى است.
پاسخ تفصیلی:
توصیف خداوند به «احسن الخالقين»؛ (بهترين خالقها) با اينكه خالقى غير از خدا وجود ندارد، از اين نظر است كه واژه «خلق» تنها به معنى ايجاد بعد از عدم نيست؛ بلكه در معانى ديگرى مانند: اندازه گيرى، ساخت و دادن اشكال جديد به اشياء موجود جهان نيز اطلاق مى شود؛ و مسلّم است كه انسان مى تواند با نيروى خدادادی تغييرات زيادى در مواد مختلف اين جهان ايجاد كند و از آهن و فولاد، ابزارها، يا كارخانه اى بسازد، يا از مصالح ساختمانى بناى باشكوهى با اندازه گيری هاى مختلف احداث نمايد.
بنابراين خلق كردن مفهوم وسيعى دارد كه اين امور را در بر مى گيرد؛ و لذا قرآن مجيد از قول حضرت مسيح(ع) چنين نقل مى كند: «أَنِّي أَخْلُقُلَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللّهِ»(1)؛ (من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى سازم؛ سپس در آن مى دمم و به اذن خدا، پرنده اى مى گردد). البته خالق حقيقى يعنى آن كس كه مادّه و صورت را ايجاد مى كند، و تمام قدرت ها و خواصّ اشياء به او باز مى گردد، فقط خدا است؛ و كار خالق هاى ديگر كه خالق هاى مجازى هستند همان تغيير شكل دادن و مونتاژ كردن مواد است.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.