پاسخ اجمالی:
روایت امام صادق(ع) كه تأكيد دارد هیچ یک از اصحاب امام زمان(عج) «عرب» نیستند، علاوه بر ضعف سند، مخالف روایات دیگر است؛ ازجمله روايت امام باقر(ع) كه فرمود: «بين ركن و مقام سيصد و اندى به عدد اهل بدر با قائم بيعت خواهند كرد، در ميان آنها نجيبانى از اهل مصر و صالحانی از اهل شام و نیکانی از اهل عراق وجود دارد، آن گاه دين را تا مقدارى كه خداوند بخواهد برپا خواهد داشت».
پاسخ تفصیلی:
درباره اين سؤال كه آيا در ميان اصحاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، «عرب» وجود دارد يا نه؟ مرحوم مجلسى به سند خود از امام صادق(عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: «اتَّقِ الْعَرَبَ فَإِنَّ لَهُمْ خَبَرَ سَوْءٍ أَمَا إِنَّهُ لَا يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ مِنْهُمْ وَاحِدٌ»(1)؛ (از عرب بپرهيز؛ زيرا براى آنها خبر ناگوارى است. آگاه باش كه هيچ كس از عرب با قائم خروج نخواهد كرد).
در پاسخ بايد گفت:
1. مجلسى اين روايت را از كتاب «الغيبة» شيخ طوسى نقل كرده است؛ ولى سند آن به جهت وجود موسى الآبار و اسباط بن سالم كه مجهول الحالند و هيچ توثيقى ندارند ضعيف است.
2. با اغماض از سند، اين روايت معارض با احاديث ديگرى است كه دلالت دارد بر اينكه برخى از انصار و اصحاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از عرب است. از جمله آن روايات اينكه شيخ طوسى به سندش از جابر جعفي از امام باقر(عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: «يُبَايِعُ الْقَائِمَ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ نَيِّفٌ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْرٍ فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَيُقِيمُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يُقِيمَ»(2)؛ (بين ركن و مقام سيصد و اندى به عدد اهل بدر با قائم بيعت خواهند كرد، در ميان آنها نجيبانى از اهل مصر و ابدالى از اهل شام و اخيارى از اهل عراق وجود دارد، آن گاه دين را تا مقدارى كه خداوند بخواهد برپا خواهد داشت).(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.