پاسخ اجمالی:
به نظر عمر بن خطاب، چهار آیه از قرآن افتاده است: آیه رجم، آیه فراش، آیه رغبت و آیه جهاد. شگفت آن که صحاح و مسانید اهل سنت آنها را نقل کرده اند، با آن که متن آنها گواه آن است که از قرآن نیست.
پاسخ تفصیلی:
به نظر عمر بن خطاب، چهار آیه از قرآن افتاده است: آیه رجم، آیه فراش، آیه رغبت و آیه جهاد. شگفت آن که صحاح و مسندهاى اهل سنت آنها را نقل کرده اند، با آن که متن آنها گواه آن است که از قرآن نیست، هر چند مضمون آنها مطابق دین است. اما آن چهار آیه پندارى:
1. آیه رجم!
عمر هنگام بازگشت از حج در ضمن خطبه اى گفت:
بپرهیزید که در مورد آیه رجم هلاک شوید و یکى بگوید ما دو حدّ در کتاب خدا نمى بینیم، پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) هم رجم کرد، ما هم رجم و سنگسار کردیم. سوگند به آن که جانم به دست اوست، اگر مردم نمى گفتند که عمر بر کتاب خدا افزوده است چنین مى نوشتم: «الشیخ و الشیخة اِذا زنیا فارجموهما البتة»؛ (پیرمرد و پیرزن زناکار را حتماً سنگسار کنید)، ما این آیه را خوانده ایم.(1)
الفاظ آن داد مى زند که از قرآن نیست، محتوا هم خالى از اشکال نیست، چون مورد سنگسار، زن و مردِ زناکارى است که همسر داشته باشند، چه جوان باشند، چه پیر، چه مختلف.
2. آیه فراش!
عمر بن خطاب، به اُبىّ بن کعب گفت: مگر نه این که در آن چه از کتاب خدا از دست داده ایم، چنین مى خواندیم: «الولد للفراش وللعاهِر الحَجر»؛ (فرزند، مربوط به رختخواب است و براى زناکار، سنگ است)؟ اُبىّ گفت: چرا.(2)
کلام با آن که فصیح است، ولى نمى تواند از قرآن باشد، اما خلیفه مى پنداشت که عبارت از قرآن است.
3. آیه رغبت!
بخارى روایت کرده است که عمر گفت: ما از جمله آن چه از کتاب خدا مى خواندیم چنین بود: از پدرانتان اعراض و دورى نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است «لا ترغبوا عن آبائکم فانّه کفر بکم أن ترغبوا عن آبائکم».(3)
4. آیه جهاد!
به نقل سیوطى، عمر به پسر عوف گفت: آیا در آنچه بر ما نازل شده، نیافتى که «واِن جاهَدوا کما جاهدتُم اوّل مرّةً»؛ (جهاد کنید، همان گونه که نخستین بار جهاد کردید) گفت: در آنچه از قرآن افتاده است، این هم از افتاده هاست.(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.