پاسخ اجمالی:
در نگاه اسماعیلیه، امام از هرگونه خطا، اشتباه و گناه مصون است، چه در مقام دریافت حقایق و چه در ضبط و نگه دارى آن ها، و نیز در عمل و به کارگیرى و اجراى قوانین و احکام. علم غیب و دانستن اسرارِ بواطن انسان ها از ویژگى هاى دیگر امام در نگاه اسماعیلیه است. ویژگى دیگر این است که او افضل افراد امت ناطق دور خود است و چون فهم این مسئله جز بر خداوند از دیگران پوشیده است، بنابراین نصّ لازم است. اسماعیلیه همچون امامیّه قائل است که خداوند تنها کسى است که به وسیله پیامبر، امام را تعیین و به مردم معرفى مى کند.
پاسخ تفصیلی:
یکى از صفات ممتاز امام در نگاه اسماعیلیه، عصمت امام است. امام از هرگونه خطا، اشتباه و گناه مصون است، چه در مقام دریافت حقایق و چه در ضبط و نگه دارى آن ها، ونیز امام در عمل و به کارگیرى و اجراى قوانین و احکام معصوم است.علت عصمت امام نزد آن ها همان علل عصمت امام نزد امامیه و عصمت انبیاء نزد سایر فرق اسلامى است. او جانشین پیامبر در تفسیر و تاویل دین است، بنابراین نباید خطا کند تا مردم را به خطا اندازد. اگر معصوم نباشد در صرف بیت المال اسراف یا کم کارى خواهد کرد و یا در جاى خود مصرف نخواهد کرد و اگر امام رهبر است نباید مردم را به ضلالت رهنمون سازد و اینها همه مى رساند که امام باید معصوم باشد. (1)
علم غیب و دانستن اسرارِ بواطن انسان ها از ویژگى هاى دیگر امام در نگاه اسماعیلیه است. ویژگى دیگر این است که او افضل افراد امت ناطق دور خود است و چون فهم این مسئله جز بر خداوند از دیگران پوشیده است، بنابراین نصّ لازم است.
اسماعیلیه همچون امامیّه قائل است که خداوند تنها کسى است که به وسیله پیامبر، امام را تعیین و به مردم معرفى مى کند. زیرا همه شئونات امام اعم از علم و عصمت و استعداد تاویل و روشن ساختن امور باطنى را خداوند به وى اعطا کرده است و اوست که عالم به اسرار خفّیات است، بنابراین تعیین امام فقط از سوى خداوند ممکن است و امت هیچ اختیارى در این زمینه ندارد. (2)، (3)
علم غیب و دانستن اسرارِ بواطن انسان ها از ویژگى هاى دیگر امام در نگاه اسماعیلیه است. ویژگى دیگر این است که او افضل افراد امت ناطق دور خود است و چون فهم این مسئله جز بر خداوند از دیگران پوشیده است، بنابراین نصّ لازم است.
اسماعیلیه همچون امامیّه قائل است که خداوند تنها کسى است که به وسیله پیامبر، امام را تعیین و به مردم معرفى مى کند. زیرا همه شئونات امام اعم از علم و عصمت و استعداد تاویل و روشن ساختن امور باطنى را خداوند به وى اعطا کرده است و اوست که عالم به اسرار خفّیات است، بنابراین تعیین امام فقط از سوى خداوند ممکن است و امت هیچ اختیارى در این زمینه ندارد. (2)، (3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.