پاسخ اجمالی:
در فضیلت این سوره دو روایت از پیغمبر گرامى اسلام(ص) و امام صادق(ع) نقل شده است: در روایت نخست آمده است: «هر کس سوره مجادله را تلاوت کند [و در آن بیندیشد و به کار بندد] در قیامت در زمره حزب اللّه خواهد بود».و در حدیث دوم مى خوانیم: «هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهاى فریضه بخواند، و آن را ادامه دهد، خداوند هرگز او را در تمام طول زندگى عذاب نمى کند، و در خود و خانواده اش هرگز بدى نمى بیند، و نیز گرفتار فقر و بد حالى نمى شود».
پاسخ تفصیلی:
در فضیلت این سوره دو روایت از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده است:
در روایت نخست آمده است: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُجَادَلَةِ کُتِبَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»؛ (هر کس سوره مجادله را تلاوت کند [و در آن بیندیشد و به کار بندد] در قیامت در زمره حزب اللّه خواهد بود).(1)
و در حدیث دوم مى خوانیم: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْحَدِیدِ وَ الْمُجَادَلَةِ فِی صَلَاة فَرِیضَة أَدْمَنَهُمَا لَمْ یُعَذِّبْهُ اللَّهُ حَتّى یَمُوتُ أَبَداً وَ لَا یَرَى فِی نَفْسِهِ وَ لا فِی أَهْلِهِ سُوءاً أَبَداً وَ لاخَصَاصَةً فِی بَدَنِهِ»؛ (هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهاى فریضه بخواند، و آن را ادامه دهد، خداوند هرگز او را در تمام طول زندگى عذاب نمى کند، و در خود و خانواده اش هرگز بدى نمى بیند، و نیز گرفتار فقر و بد حالى نمى شود).(2)
تناسب محتواى این سوره ها، با پاداشهاى فوق روشن است، و این خود نشان مى دهد که هدف از تلاوت، پیاده کردن محتواى آن در زندگى است نه تلاوتى خالى از اندیشه و عمل.(3)
در روایت نخست آمده است: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُجَادَلَةِ کُتِبَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»؛ (هر کس سوره مجادله را تلاوت کند [و در آن بیندیشد و به کار بندد] در قیامت در زمره حزب اللّه خواهد بود).(1)
و در حدیث دوم مى خوانیم: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْحَدِیدِ وَ الْمُجَادَلَةِ فِی صَلَاة فَرِیضَة أَدْمَنَهُمَا لَمْ یُعَذِّبْهُ اللَّهُ حَتّى یَمُوتُ أَبَداً وَ لَا یَرَى فِی نَفْسِهِ وَ لا فِی أَهْلِهِ سُوءاً أَبَداً وَ لاخَصَاصَةً فِی بَدَنِهِ»؛ (هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهاى فریضه بخواند، و آن را ادامه دهد، خداوند هرگز او را در تمام طول زندگى عذاب نمى کند، و در خود و خانواده اش هرگز بدى نمى بیند، و نیز گرفتار فقر و بد حالى نمى شود).(2)
تناسب محتواى این سوره ها، با پاداشهاى فوق روشن است، و این خود نشان مى دهد که هدف از تلاوت، پیاده کردن محتواى آن در زندگى است نه تلاوتى خالى از اندیشه و عمل.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.