در آیه مورد بحث، که دومین سوگند از قسمهاى یگانه را در بردارد، سخن از تسویلات و تزیینات شیطان به میان آمده است. یعنى شیطان براى فریب بندگان خدا زشتیها را زیبا، و زیباییها را از زشت جلوه مى دهد، تا مکلّفین، محرّمات را در لباس زیبا انجام داده، و واجبات را در لباس زشت ترک کنند.
در شش آیه از آیات قرآن سخن از تزیین اعمال توسّط شیطان به میان آمده، و در برخى از آیات واژه «سَوَّلَ» به کار گرفته شده است. سوّل از مادّه تسویل از نظر لغت عرب دو معنا دارد:
1. تشویق. 2. تزیین وآراستن. در داستان حضرت یوسف، هنگامى که برادرانش وى را در چاه انداخته و لباسش را با خون گوسفندى آغشته کرده، و شب هنگام در حالى که به دروغ گریه مى کردند، خدمت پدر رسیده، و داستان دروغین پاره پاره شدن حضرت یوسف توسّط گرگ را براى پدر نقل کردند، حضرت یعقوب فرمود:
«(بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَاللهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ); (حقیقت آن طور که شما ادّعا مى کنید نیست، بلکه) هوسهاى نفسانى شما این کار را برایتان آراسته است، من صبر جمیل (و شکیبایى خالى از ناسپاسى) خواهم داشت، و در برابر آنچه مى گویید، از خداوند یارى مى طلبم».
ضمناً از آیه شریفه استفاده مى شود که نه تنها شیطان، بلکه هواى نفس نیز تسویل و تزیین مى کند. و از آنجا که انسان طبعاً و فطرتاً به دنبال زیبایى ها و خوبیهاست، و از زشتیها و بدیها گریزان مى باشد، شیطان و هواى نفس براى آلوده کردن او به گناهان، گناه را تزیین مى کنند، تا به راحتى آن را انجام دهد، و واجبات را زشت جلوه مى دهند، تا از آن فرار کرده، آن را ترک نماید.