65 ـ آیا قرآن تحریف شده است؟

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
180 پرسش و پاسخ
64 ـ فلسفه تعدد همسران پیامبر (ص) چیست؟66 ـ چگونه قرآن معجزه است؟

معروف و مشهور در میان همه دانشمندان شیعه و اهل تسنن این است که هیچگونه تحریفى در قرآن روى نداده است، وقرآنى که امروز در دست ماست، درست همان قرآنى است که بر پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نازل شده، و حتى کلمه و حرفى از آن کم و زیاد نگردیده است.

در میان علماى بزرگ شیعه از قدماء و متأخرین، از جمله کسانى را که به این حقیقت تصریح کرده اند دانشمندان زیر را مى توان نام برد:

1 ـ مرحوم شیخ طوسى که به شیخ الطائفه معروف است، او در اول تفسیر معروفش (تبیان) بحث روشن و صریح و قاطعى در این زمینه دارد.

2 ـ سید مرتضى که از اعاظم علماى امامیه در قرن چهارم هجرى است.

3 ـ رئیس المحدثین مرحوم صدوق محمّد بن على بن بابویه، او در بیان عقائد امامیه مى گوید: «اعتقاد ما این است که هیچگونه تحریفى در قرآن رخ نداده است».

4 ـ مفسر بزرگ مرحوم طبرسى نیز در مقدمه تفسیرش بحث گویائى در این زمینه دارد.

5 ـ مرحوم کاشف الغطاء که از بزرگان علماى متأخرین است.

6 ـ مرحوم محقق یزدى در کتاب عروة الوثقى عدم تحریف قرآن را از جمهور مجتهدین شیعه نقل مى کند.

7 ـ و نیز این عقیده از بسیارى از بزرگان دیگر مانند «شیخ مفید»، «شیخ بهائى»، «قاضى نورالله» و سایر محققین شیعه نقل شده است.

بزرگان و محققین اهل سنت نیز غالباً بر همین عقیده اند.

هر چند وقوع تحریف در قرآن، از بعضى از محدثین شیعه و اهل سنت که اطلاعات ناقصى درباره قرآن داشته اند نقل شده که باروشنگرى بزرگان دانشمندان دو مذهب این عقیده ابطال و به دست فراموشى سپرده شده است.

تا آنجا که مرحوم سیّد مرتضى در جواب «المسائل الطرابلسیات» مى گوید: «صحّت نقل قرآن آنقدر واضح و روشن است که مانند اطلاع ما از شهرهاى معروف دنیا و حوادث بزرگ تاریخى و کتب مشهور و معروف است».

آیا فى المثل هیچکس مى تواند در وجود شهرهائى همچون مکه و مدینه و یا همچون لندن و پاریس شک کند هر چند هرگز به هیچیک از این شهرها مسافرت نکرده باشد؟! و آیا کسى مى تواند مسأله حمله مغول را به ایران و یا انقلاب کبیر فرانسه و یا جنگ جهانى اول و دوم را منکر شود؟!

چرا نمى تواند؟ به خاطر اینکه همه اینها به تواتر بما رسیده است، آیات قرآن نیز همینگونه است به شرحى که بعداً بیان خواهیم کرد.

و اگر افراد مغرضى خواسته اند براى تفرقه میان شیعه و اهل تسنن اعتقاد به تحریف را به شیعه نسبت دهند دلیل بر باطل بودن ادعایشان کتب بزرگ علماى تشیع است.

این عجیب نیست که فردى همچون «فخر رازى» ـ که مى دانیم در مسائل مربوط به «شیعه» حساسیت و تعصب خاصى دارد ـ در ذیل آیه نهم از سوره حجر ـ بگوید: این آیه (اِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ اِنّالَهُ لَحافِظون) دلیل بر ابطال قول شیعه است که قائل به تغییر و زیاده و نقصان در قرآن شده اند!

صریحاً باید گفت: اگر منظور او، بزرگان و محققان شیعه است که هیچیک چنین اعتقادى را نداشته و ندارند، و اگر منظور وجود قول ضعیفى در این زمینه در میان شیعه است، نظیر آن در میان اهل سنت نیز وجود دارد که نه آنها به آن اعتنا کرده اند و نه ما.

محقق معروف «کاشف الغطاء» در کتابش کشف الغطاء چنین مى گوید: «لاریب أنه (اى القرآن) محفوظ من النقصان بحفظ الملک الدیان کما دل علیه صریح القرآن و اجماع العلماء فى کل زمان و لاعبرة بنادر:» «شک نیست که قرآن از هرگونه کمبود (وتحریف) در پرتو حفظ خداوند محفوظ مانده است، همانگونه است که صریح قرآن و اجماع علما در هر عصر و زمان به این امر گواهى مى دهد و مخالفت افراد نادرى اصلاً قابل ملاحظه نیست (تفسیر آلاء الرحمن صفحه 35).

تاریخ اسلام از اینگونه نسبتهاى ناروا که سرچشمه اى جز تعصب ندارد فراوان دیده است، و ما مى دانیم عامل پیدایش قسمتى از این سوء تفاهمها دشمنانى بوده اند که به اینگونه مسائل دامن مى زدند و سعى داشتند که هرگز وحدتى میان صفوف مسلمین برقرار نشود.

کار به آنجا رسیده که نویسنده معروف حجازى «عبدالله على القصیمى» در کتاب خود «الصراع» ضمن مذمّت از شیعه مى گوید:

«شیعه ها همواره از دشمنان مساجد بوده اند! و به همین دلیل کسى که در شهرهاى شیعه نشین حرکت کند از شمال تا جنوب، واز شرق تا به غرب! کمتر مسجد مى بیند!(1).

خوب فکر کنید ما از شمارش این همه مساجد در خیابانها و کوچه ها و بازارها و حتى پس کوچه ها در شهرهاى شیعه نشین خسته مى شویم، گاهى آنقدر مسجد در یک نقطه زیاد است که صداى عده اى بلند مى شود و مى گویند بس است بیائید به کارهاى دیگر بپردازیم، ولى با اینحال مى بینیم که نویسنده معروفى با این صراحت سخنى مى گوید که براى ما که در این مناطق زندگى مى کنیم تنها اسباب خنده است، بنابراین از نسبت دادن فخر رازى نیز نباید زیاد تعجب کرد.(2)

 

 


1 ـ والشیعة هم ابداً اعداء المساجد و لهذا یقل ان یشاهد الضارب فى طول بلادهم و عرضها مسجداً (الصراع جلد 2 صفحه 23 ـ طبق نقل علامه امینى در الغدیر جلد 3 صفحه 300).

2 ـ تفسیر نمونه 11/18

64 ـ فلسفه تعدد همسران پیامبر (ص) چیست؟66 ـ چگونه قرآن معجزه است؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma