علاوه بر اینکه مشهور میان دانشمندان اسلام (اعم از شیعه و اهل تسنن) این است که این امر در بیدارى صورت گرفته، ظاهر خود آیات قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنین سوره نجم وقوع این امر را در بیدارى گواهى مى دهد.
تواریخ اسلام نیز گواه صادقى بر این موضوع است، زیرا در تاریخ مى خوانیم هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) مسأله معراج را مطرح کرد مشرکان به شدت آنرا انکار کردند و آنرا بهانه اى براى کوبیدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) دانستند، این به خوبى گواهى مى دهد که پیامبر (صلى الله علیه وآله) هرگز مدعى خواب یا مکاشفه روحانى نبوده وگرنه اینهمه سروصدا نداشت، و اگر در روایتى از حسن بصرى مى خوانیم که کان فى المنام رؤیارآها: «این امر در خواب واقع شده است» و یا خبرى که از عایشه نقل شده: والله ما فقد جسد رسول الله (صلى الله علیه وآله) ولکن عرج بروحه «به خدا سوگند بدن پیامبر (صلى الله علیه وآله) از میان ما نرفت تنها روح او به آسمانها پرواز کرد» ظاهراً جنبه سیاسى داشته و براى خاموش کردن جنجالى بوده است که درباره مسأله معراج در میان عده اى به وجود آمده بود.(1)
1 ـ تفسیر نمونه 12/15