بهترین راه براى تبیین حقایق و رسیدن به نظرات صحیح و سالم، بحث منطقى و خالى از هر گونه تعصب و لجاجت است زیرا هنگامى که افکار به یکدیگر ضمیمه شوند و جرقه هاى استعداد و نبوغ به هم پیوندد نورى ساطع مى شود که همه چیز را روشن مى سازد.
ولى اگر فضاى بحث را تعصبها و لجاجتها و خودخواهى ها و خشونتها و در یک کلمه جدال و مراء فرا گیرد، چنان ظلمانى و تیره و تار مى شود که گاه بدیهى ترین حقایق، پنهان و مکتوم مى ماند و هر قدر بحثها ادامه یابد پرده هاى بیشترى بر چهره واقعیتها مى افتد.
به همین دلیل در اسلام جدال و مراء یا به تعبیر دیگر بحثهاى تعصب آلودى که براى برترى جویى برطرف مقابل و نه براى تبیین حق صورت مى گیرد شدیداً نکوهش شده و از آن بعنوان یکى از گناهان کبیره یاد شده چرا که بزرگترین سد راه حق و رسیدن به واقعیتها است.
البته در جاى خود تفسیر دقیق جدال و مراء و تفاوت میان این دو را به خواست خدا بیان خواهیم کرد، هدف در اینجا اشاره سربسته اى به ابعاد نفرت اسلام از این خلق و خوى نکوهیده و مدح و ستایش از کسانى است که راه انصاف را در بحث مى پیمایند و از مسیر منطق و حق و عدالت منحرف نمى شوند.
با این اشاره به قرآن بر مى گردیم.
1ـ یُجادِلُونَکَ فِى الْحَقِّ بَعْدَ ماتَبَیَّنَ کَاَنَّما یُساقُونَ اِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ یَنْظِرُونَ. (انفال ـ 6)
2ـ وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِى هذا الْقُرآنِ لِلنّاسِ مِنْ کُلِّ مَثَل وَ کانَ الاِْنْسانُ اَکْثَرَ شَىْء
جَدَلا. (کهف ـ 54)
3ـ وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِى اللّهِ بِغَیْرِ عِلْم وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطان مَرِید. (حج ـ 3)
4ـ وَ مِنَ النّاسَ مَنْ یُجادِلُ فِى اللّهِ بِغَیْرِ عِلْم وَ لا هُدًى وَ لا کِتاب مُنِیر. (حج ـ 8)
5ـ اِنَّ الَّذِینَ یُجادِلُونَ فِى آیاتَ اللّهِ بِغَیْرِ سُلْطان اَتاهُمْ اِنْ فِى صُدُورِهِمْ اِلاّ کِبْرٌ ما هُمْ بِبالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ اِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ. (غافر ـ 56)
6ـ وَ قالُوا ءَآلِهَتُنا خَیْرٌ اَمْ هُوَ ما ضَرَبُوهُ لَکَ اِلاّ جَدَلا بَلْ هُمْ قَوْمٌ
خَصِمُونَ. (زخرف ـ 58)
7ـ وَ اِنَّ الشَّیاطِینَ لَیُوحُونَ اِلى اَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوکُمْ وَ اِنْ اَطَعْتُمُوهُمْ اِنَّکُمْ
لَمُشْرِکُونَ. (انعام ـ 121)
8ـ اَلْحَجُّ اَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیِهنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِى الْحَجِّ. (بقره ـ 197)
9ـ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِى السّاعَةِ لَفِى ضَلال بَعِید. (شورى ـ 18)
10ـ وَ لَقَدْ اَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا فَتَمارَوْا بِالنُّذُرِ. (قمر ـ 36)