سؤال 634 ـ آیا براى افراد ساکن مکّه، که وظیفه آنها حجّ افراد است و آن را انجام داده اند و قصد دارند حجّ مستحبّى تمتّع را انجام دهند، جایز است که براى عمره تمتّع از منزلشان، که از میقات به مکّه مکرّمه نزدیکتر است، مُحرم شوند، یا باید از میقات محرم شوند؟ و اساساً آیا فرقى بین آفاقى و مکّى در احرام عمره تمتّع مستحبّى هست؟
جواب: جایز است آنها از منزلشان محرم شوند; اگرچه احرام آنها از یکى از مواقیت پنجگانه نیز جایز مى باشد.
سؤال 635 ـ شخصى در طریق حجّ به جدّه مى رسد، به قصد رفتن به جُحفه براى احرام عمره تمتّع حرکت مى کند، در جدّه به او گفته مى شود که فقط راه مکّه باز است، در فرودگاه جدّه یک عالم شیعه را ملاقات مى کند، از او مى پرسد که چه کار کنم؟ ایشان مى گوید: «چون شما نمى توانید به میقات بروید، مى توانید از جدّه محرم شوید» آن شخص هم از جدّه محرم مى شود، آیا حجّ او درست است؟
جواب: احرام از جدّه اشکال دارد; ولى شخص مزبور چون جاهل بوده عملش صحیح است.