سؤال 256 ـ در مساجد و مکانهایى که نماز جماعت برگزار مى شود و امکان مهر گذاشتن نیست و یا این که مهر پیدا نمى شود، آیا مى شود به سنگ مرمر و یا موزاییک سجده کرد؟
جواب: سجده بر سنگ مرمر در هر حال جایز است و همچنین بر موزاییک، خواه دسترسى به مهر باشد یا نه.
سؤال 257 ـ اگر عمداً ذکر رکوع یعنى (سُبحانَ رَبِّىَ الْعَظیمِ وَ بِحَمْدِه) را در سجده بگوییم، کفایت مى کند؟ عکس آن چه حکمى دارد؟
جواب: بنا بر احتیاط واجب کفایت نمى کند.
سؤال 258 ـ اگر بچّه نابالغى، یکى از سوره هایى که سجده واجب دارد را بخواند، آیا بر شنوندگان سجده واجب مى شود؟
جواب: آرى واجب است، فرقى میان بالغ و نابالغ نمى کند.
سؤال 259 ـ اگر نمازگزار در حین انجام نماز بشنود که خواننده اى آیات سجده را تلاوت مى نماید، وظیفه اش چیست؟
جواب: احتیاط آن است که سجده واجب را بجا آورد و برخیزد و نماز را تمام کند و بعداً اعاده کند.
سؤال 260 ـ یک نفر در زمان عادى (غیر از زمان حجّ) پشت سر امام جماعت اهل سنّت به نیّت فرادا نماز مى خواند; ولى گاهى به چیزى سجده مى کند که در فقه جعفرى سجده بر آن جایز نیست، آیا اعاده نماز لازم است؟
جواب: در صورتى که جنبه تقیّه داشته باشد، نمازش صحیح است.
سؤال 261 ـ منظور از سجده کردن بر کاغذ، آیا کاغذهاى سفید است، یا مى توان بر کاغذهاى رنگى و کاغذى که نوشته دارد نیز سجده کرد؟
جواب: مانعى ندارد، بر همه اینها مى توان سجده کرد; حتّى در حال اختیار.
سؤال 262 ـ برادران شیعه در نماز جماعت اهل سنّت نیز شرکت مى نمایند; گاه دیده شده که امام جماعت در حین قرائت، آیه سجده را تلاوت مى کند و خود و تمامى نمازگزاران به سجده مى روند و شیعیان هم همراهى کرده به سجده مى روند، آیا این سجده اضافى باعث بطلان نماز آنها نمى شود؟
جواب: احتیاط آن است که نماز را بعداً اعاده کنند.