لباس نمازگزار

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
استفتائات جلد 2
احکام قبلهمکان نمازگزار

سؤال 150 ـ رأى شریف حضرتعالى در مورد وجه و کفّین براى زنان، در حال نماز و در اعمال حجّ و غیر این دو چیست؟

جواب: وجه و کفّین در حکم حجاب در همه جا مستثناست.

سؤال 151 ـ در عرف مرسوم است که بانوان بعد از ازدواج، خود را به امورى از قبیل برداشتن زیر ابرو و زایل کردن موهاى ریز صورت و مانند آن زینت مى کنند، آیا در این صورت، بنا بر رأى جواز در مسأله قبل، استتار واجب است؟

جواب: اگر تنها کم کردن موهاى صورت و ابرو و مانند آن باشد اشکالى ندارد.

سؤال 152 ـ گفته مى شود که استفاده از چادر مشکى براى خواهران مناسب نیست و مکروه مى باشد، و خواهران باید از پوشاک روشن و رنگهاى متنوّع استفاده نمایند و دلیلى ندارد که توصیه شود خانمها کفش و مانتوى تیره بپوشند، حال سؤال این است که در حال حاضر و با توجّه به شرایط فعلى جامعه ما، تکلیف پوشش خواهران چیست و آیا سخنان فوق و امثال آن، با توجّه به آثار و تبعات آن براى جامعه، شرعاً صحیح است؟

جواب: انتخاب چادر مشکى براى زنان، و عباى مشکى براى مردان، مکروه نیست. و استفاده از رنگهاى ساده دیگر مادام که منشأ مفاسدى نشود نیز جایز است; البتّه رنگهاى سنگین بهتر است.

سؤال 153 ـ آیا پوشیدن مانتو براى زنان، در صورتى که حفظ حجاب اسلامى نشود و برجستگى هاى اندام مشخّص باشد، اشکال دارد؟

جواب: در صورتى که لباس چسبان باشد حرام است; ولى اگر لباس گشاد باشد اشکال ندارد.

سؤال 154 ـ آیا پوشیدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد براى زنان جایز است؟

جواب: اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست; ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد.

سؤال 155 ـ اگر مدرسه اى ابلاغ کند که دختران در مدرسه دخترانه براى ورزش باید لباس مخصوص ورزش بپوشند، چه باید کرد؟

جواب: پوشیدن لباس ورزشى براى دختران، در صورتى که در محیط مخصوص خودشان باشند، مانعى ندارد.

سؤال 156 ـ پوشیدن لباسهاى مبتذل و یا لباسهاى تنگ و مهیّج و یا مدلهایى که موجب ترویج فرهنگ غرب است، چه براى زن و چه براى مرد، چگونه است؟

سؤال 157 ـ پوشیدن لباسى که مخصوص زن نمى باشد و صرفاً براى پوشیدن در شبیه خوانى درست شده است (این لباس از قطعه اى پارچه سیاه که تا اندازه اى شبیه چادر دوخته شده مى باشد تشکیل شده است) و مردانى که در نقش زن انجام وظیفه مى نمایند و از آن استفاده مى کنند، چه صورت دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 158 ـ آیا مردانى که نقش زنان کفّار را به نمایش مى گذارند، مى توانند لباس زنانه بپوشند؟

جواب: جایز نیست.

سؤال 159 ـ پوشیدن لباس مختصّ زنان توسّط مردان و یا بالعکس در منزل چه حکمى دارد؟

جواب: اگر مفسده خاصّى بر آن مترتّب نشود، اشکالى ندارد.

سؤال 160 ـ اگر در حال نماز خواندن از دماغ انسان خون بیاید، آیا باید نمازش را ادامه بدهد یا شکستن نماز واجب است؟

جواب: چنانچه ظاهر صورت یا دست او بیش از مقدار درهم آلوده شود باید نماز را بشکند و اعاده کند، و اگر کمتر باشد ادامه نماز اشکالى ندارد.

سؤال 161 ـ اگر دستمال نجسى در جیب لباس نمازگزار باشد، آیا نماز صحیح است؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 162 ـ بیماران یا بعضى از عزیزان که در جنگ بدنشان ترکش خورده و چندین جاى آن مجروح است، گاه در طول شبانه روز از بدن آنها خون مى آید، وظیفه این عزیزان براى نماز چیست؟

جواب: آن مقدار که مى توانند، از سرایت به سایر اعضا جلوگیرى مى کنند و بقیّه مانعى ندارد و نمازشان صحیح است.

سؤال 163 ـ به کار بردن روکش طلا و گذاشتن دندان مصنوعى از جنس طلا، یا محکم کردن دندانها با طلا، براى مردان چه حکمى دارد؟

جواب: اگر جنبه تزئینى نداشته باشد اشکالى ندارد، و در موارد ضرورت نیز جایز است; هرچند زینت باشد.

سؤال 164 ـ استفاده از طلا جهت زینت مردان، مثل ساعت، حلقه، انگشتر و غیره چه حکمى داد؟ و اگر جهت امتحان کردن و یا براى نگهدارى موقّت استفاده شود، چه حکمى دارد؟

جواب: استفاده کردن از زینت آلات طلا براى مردان مطلقاً جایز نیست و نماز را باطل مى کند; ولى براى امتحان و یا به قصد نگهدارى موقّت و کوتاه مدّت مانعى ندارد.

سؤال 165 ـ استفاده از حلقه طلا براى مردان (جداى از این که نماز را باطل مى کند) چه حکمى دارد؟ حلقه نامزدى چطور؟

جواب: حلقه طلا براى مردان حرام است; ولى مى توانند به جاى آن از پلاتین استفاده کنند.

احکام قبلهمکان نمازگزار
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma