مبطلات نماز

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
استفتائات جلد 2
قنوت نمازنماز احتیاط

سؤال 268 ـ این جانب مدّتى در نماز، سوره قدر را مى خواندم و کلمه «مَطْلَع» را به ضمّ میم خوانده ام; چون در مفاتیح من این طور نوشته بود، آیا نمازهایم درست بوده است؟

جواب: چون مقصّر نبوده اید نماز شما صحیح است و قضا ندارد; ولى بعد از این مراقب باشید.

سؤال 269 ـ اگر انسانى در حال نماز فراموش کند آدامس در دهان اوست (آدامسى که مزّه اى ندارد)، آیا باید نماز را بشکند یا ادامه دهد؟ و بطور کلّى، اگر انسان در حال نماز سقّز یا آدامسى را که شیرینى آن از بین رفته در دهان داشته باشد، ولى نخورد، آیا نمازش باطل است؟

جواب: نماز باطل نیست.

سؤال 270 ـ آیا جواب سلام، در صورتى که به غیر زبان عربى باشد (مثلاً انگلیسى)، واجب است؟

جواب: آرى واجب است.

سؤال 271 ـ جواب دادن سلامى که در نامه مى باشد چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط آن است که جواب داده شود.

سؤال 272 ـ اگر کسى وارد مسجد شود و سلام کند، و همه مشغول نماز باشند، جواب سلام بر چه کسى لازم است؟ در صورتى که هیچ کس جواب سلام را ندهد، وضعیّت نماز این عدّه چگونه خواهد بود؟

جواب: بر یکى از آنها به عنوان واجب کفایى(1) جواب سلام لازم است و اگر هیچ کس جواب ندهد، همه معصیت کرده اند; ولى نمازشان صحیح است.

سؤال 273 ـ گذاشتن «ناس»(2) در دهان، به هنگام نماز چه صورتى دارد؟

جواب: اشکال دارد، و خوردن ناس با توجّه به ضررهاى فراوان آن در غیر نماز هم اشکال دارد.

سؤال 274 ـ ما همیشه نماز مغرب و عشا را در مسجد جامع برگزار مى کنیم، امّا نه به جماعت (چون امام جماعت نداریم)، در حین نماز، افرادى که وارد مسجد مى شوند «سلام» مى کنند و چون پاسخ سلام، یک امر واجب کفایى است و شخص سلام کننده باید پاسخ را به گونه اى بشنود که آن را پاسخ خود تلقّى کند، و از طرفى در شرایطى که ما نماز را بجا مى آوریم، اگر براى پاسخ دادن، صدایمان را بیش از حدّ معمول بلند کنیم، موجب از بین رفتن حالت روحانى نماز و تمرکز حواس در این فریضه مقدّس مى شود، لذا اطّلاعیّه اى به این مضمون نوشته ایم: «لطفاً در صورتى که نمازگزاران در حال نمازند، سلام نکنید». امّا این امر باعث حساسیّت بعضى از مؤمنین شده است. لطفاً بفرمایید این کار چه حکمى دارد؟

جواب: بسیارى از فقها گفته اند: «سلام کردن بر نمازگزار مکروه است(1)»، بنابراین اطّلاعیّه مزبور بد نیست.

سؤال 275 ـ آیا شکّ بعد از سلام نماز مغرب، در صورتى که یک طرف شک باطل نباشد (مثل شک بین دو و چهار)، نیز از شکهایى است که نباید به آن اعتنا کرد؟

جواب: شک بعد از سلام اعتبارى ندارد، به شرط این که یک طرف آن صحیح باشد.

سؤال 276 ـ در خارج شدن از حالت کثیرالشّک در نماز فرموده اند: «اگر در سه نماز پى در پى شک نکند از حالت کثیرالشّک خارج مى شود» آیا باید حتماً نماز یومیّه باشد؟ یا این که اگر در سه نماز قضاى پى در پى، یا سه نماز مستحبّى پى در پى نیز شک نکند، از حالت کثیرالشّک خارج مى شود؟

جواب: معیار این است که عرفاً بگویند او دیگر کثیرالشّک نیست و مادام که این موضوع ثابت نشود حکم حالت سابق باقى است.

سؤال 277 ـ اگر نمازگزار در حال قیام، شک بین سه و چهار کند و بعد از شک یادش بیاید که در رکعت قبل یک سجده را فرموش کرده تکلیفش چیست؟

جواب: نماز او باطل است و باید آن را رها کرده از نو شروع کند.

سؤال 278 ـ اگر کسى در حال نماز شک کند نمازى که مى خواند نماز ظهر است یا عصر، و یا مغرب است یا عشا، تکلیف چیست؟

جواب: در صورت اوّل به نیّت نماز ظهر، و در صورت دوّم به نیّت نماز مغرب، نماز را تمام مى کند، سپس نماز بعدى را به جا مى آورد.


1. منظور از واجب کفایى این است که اگر یک نفر آن عمل واجب را انجام بدهد، کفایت مى کند و از بقیّه ساقط مى شود. بر خلاف «واجب عینى» که بر تک تک مکلّفین واجب است.

2. «ناس» نوعى مواد مخدّر خفیف است که بیشتر در افغانستان مورد استفاده قرار مى گیرد.

3. عروة الوثقى، جلد اوّل، مبطلاة الصّلاة، مسأله 29.

قنوت نمازنماز احتیاط
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma