سؤال 467 ـ آیا در اعتکاف واجب و مستحب، قصد وجوب یا استحباب لازم است؟
جواب: لازم نیست، قصد قربت کافى است.
سؤال 468 ـ زمان نیّت اعتکاف چه وقت است؟ آیا مى توان اوّل شب نیّت کرد؟
جواب: وقت نیّت از اوّل صبح است; ولى مانعى ندارد که نیّت در قلب از قبل بوده باشد.
سؤال 469 ـ اگر از روى اشتباه، براى اعتکاف واجب، نیّت استحباب نماید (یا بالعکس)، تکلیف چیست؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال 470 ـ آیا مى توان اعتکاف را به نیابت از میّت یا حىّ انجام داد؟
جواب: آرى،مى توان انجام داد; ولى احتیاط این است که قصد اهداى ثواب کند.
سؤال 471 ـ آیا در اعتکاف زن و فرزند، اجازه شوهر و ولى لازم است؟
جواب: زن بنابر احتیاط واجب از همسرش اجازه بگیرد; ولى فرزندان بالغ احتیاج به اجازه ولى ندارند.
سؤال 472 ـ آیا اعتکاف بچّه ممیّز صحیح است؟
جواب: اگر شرایط اعتکاف را انجام دهد صحیح است.
سؤال 473 ـ اگر آجر و خاک مسجد یا لباس معتکف غصبى باشد، اعتکاف چه حکمى دارد؟
جواب: غصبى بودن لباس ضررى به اعتکاف نمى زند; ولى اگر آجر یا خاک غصبى باشد، اعتکاف روى آن اشکال دارد.
سؤال 474 ـ انجام غسل در مسجد براى معتکف چه حکمى دارد؟ آیا بین غسل جنابت و غسل هاى مستحبّى دیگر فرقى وجود دارد؟
جواب: غسل جنابت را نمى توان در مسجد انجام داد; چون سبب توقّف در مسجد در حال جنابت است; ولى غسل هاى دیگر اشکالى ندارد; مشروط بر این که در جایى باشد که مزاحمتى براى نمازگزاران ایجاد نکند.
سؤال 475 ـ آیا مسافر مى تواند معتکف شود؟
جواب: در صورتى که قصد ده روز کند مانعى ندارد; در غیر این صورت اشکال دارد.
سؤال 476 ـ اعتکاف به واسطه نذر، عهد، قسم، شرط ضمن عقد و اجاره چه حکمى دارد؟
جواب: به واسطه نذر و عهد و قسم واجب مى شود، و به عنوان شرط ضمن عقد یا اجاره، هرگاه به شکل استیجار باشد، ظاهراً مانعى ندارد; هرچند عبادات استیجاریّه غیر از حجّ در روایات اسلامى وارد نشده است.
سؤال 477 ـ آیا اعتکاف مستحبّى را مى توان قطع کرد؟
جواب: در روز اوّل و دوّم مى توان قطع کرد; ولى در روز سوّم جایز نیست.
سؤال 478 ـ آیا بیشتر از سه روز مى توان اعتکاف کرد؟ بطورى که آن زیاده بخشى از یک روز یا قسمتى از یک شب باشد.
جواب: اعتکاف بیش از سه روز هم جایز است; ولى هر گاه دو روز اضافه کند، بنابراحتیاط واجب روز سوّم را هم بر آن بیفزاید; ولى بخشى از یک روز یا بخشى از یک شب اشکال دارد.
سؤال 479 ـ منظور از روز، در اعتکاف چیست؟
جواب: مراد از اوّل طلوع فجر تا غروب آفتاب است.
سؤال 480 ـ آیا در تحقّق اعتکاف، سه روز ناپیوسته کافى است؟
جواب: کافى نیست.
سؤال 481 ـ کسى که معتکف مى شود، آیا مى تواند روزه هاى این سه روز را به عنوان نذر، یا استیجار، یا کفّاره حساب کند؟
جواب: لازم نیست روزه براى اعتکاف باشد; بلکه مى تواند روزه ماه مبارک رمضان یا روزه قضا و مانند آن را بجا آورد; ولى روزه استیجارى مشکل است.
سؤال 482 ـ آیا در مسافرت مى شود روزه در سفر را نذر کرد؟
جواب: اشکال دارد; ولى اگر نذر کرد، احتیاط آن است که به نذر خود عمل کند.
سؤال 483 ـ شخصى نذر کرده در ایّام البیض(1)، در مسجد مقدّس جمکران معتکف شود، و نذر کرده در فرض مسافرت هم روزه بگیرد، آیا نذرش منعقد شده است؟ آیا اعتکاف او صحیح است؟ (هرچند مسافر باشد)
جواب: خالى از اشکال نیست; ولى احتیاط آن است که به این نذر عمل کند.
سؤال 484 ـ اگر کسى نذر کند براى حصول حاجت دنیوى یا معنوى معتکف شود، نذر او چه حکمى دارد؟
جواب: نذر اعتکاف به عنوان شکرانه قضاى حوایج مانعى ندارد.
سؤال 485 ـ اگر کسى اعتکاف یک ماه را نذر کند، آیا شب اوّل هم جزء همان ماه است؟
جواب: شب اوّل جزء نیست.
سؤال 486 ـ اگر اعتکاف یک ماه را نذر کند و ماه ناقص باشد، آیا تکلیف او ساقط مى شود؟
جواب: آرى ساقط مى شود.
سؤال 487 ـ اگر کسى اعتکاف را نذر کند و مشغول اعتکاف شود; ولى در ایّام اعتکاف مریض شود، یا ضرورتى پیش آید (مثل فوت نزدیکان)، مى تواند اعتکاف را بر هم بزند؟ و اگر بر هم بزند، کفّاره دارد؟ در اعتکاف مستحبّى چطور؟
جواب: در صورتى که ضرورتى پیش آید، مى تواند اعتکاف را بر هم بزند و در صورتى که روز سوّم باشد باید قضا کند، همچنین اگر به عنوان نذر بوده باشد، و کفّاره ندارد.
سؤال 488 ـ اگر اعتکاف چهار روز را نذر کند و پیوستگى آن چهار روز را شرط ننماید و روز چهارم را بر خلاف نذرش عمل کند و از اعتکاف خارج شود، وظیفه اش چیست؟
جواب: باید مجدّداً اعتکاف چهار روز را بجا آورد.
سؤال 489 ـ اگر زمان معیّنى را براى اعتکاف نذر کند; ولى آن اعتکاف را به جهت فراموشى یا نافرمانى یا اضطرار ترک نماید، آیا قضا بر او واجب است؟
جواب: احتیاط واجب آن است که قضا کند.