سؤال 110 ـ میّتى که خون زخم او را با پلاستیک و یا چیز دیگرى قطع کرده اند و مقدارى از اعضایش هنگام غسل شسته نمى شود، آیا تیمّم تنها کافى است؟ یا باید اوّل غسل بدهند و بعد تیمّم کنند؟ آیا باید غسل را با آب لوله کشى انجام بدهند یا با آب قلیل نیز صحیح است؟
جواب: فقط او را غسل دهند و با آب لوله کشى بى اشکال تر است.
سؤال 111 ـ آیا میّت پس از غسل طاهر مى شود؟
جواب: بعد از تمام شدن سه غسل، بدن میّت مسلمان طاهر مى شود.
سؤال 112 ـ شخصى در اثر تصادف با ماشین مى میرد، سر و صورت او بر اثر جراحات وارده خون مى آید و نمى توان جلوى خون را گرفت، آیا مى توان عوض هر سه غسل، او را تیمّم داد؟
جواب: آرى مى توانند او را تیمّم دهند، بجاى هر غسل یک تیمّم.
سؤال 113 ـ بدن میّت قبل از اتمام غسلهاى سه گانه نجس است، کسى که میّت را غسل مى دهد، یا ظروف و وسایلى که استفاده مى کنند نجس مى شود; فقها مى فرمایند: «بعد از تمام شدن غسلها میّت طاهر مى شود و نیز دست و لباس غسل دهنده و ظروف و وسایلى که مورد استفاده قرار گرفته به حکم تبعیّت طاهر مى شود» آیا افرادى که تماشا مى کنند، ظروفى که مورد استفاده نبوده و لباسهایى که به دیوار آویزان بوده و آب به آنها ترشح شده نیز طاهر مى شوند؟
جواب: اشیایى را که ذکر کردید مشمول تبعیّت نیست; ضمناً توجّه داشته باشید که غیر از دست و محلّى که میّت را بر آن مى شویند و لباس خود میّت (چنانچه با لباس او را غسل دهند)، پاک شدن بقیّه، که ذکر کرده اید، محلّ اشکال است.
سؤال 114 ـ همان گونه که مستحضرید باقیمانده اجساد مطهّر برخى از شهداى مفقودالاثر پس از سالیانى دراز کشف و به خانواده هاى معزّز آنها تحویل داده مى شود، با توجّه به این که جز مشتى استخوان چیزى از این پیکرهاى پاک باقى نمانده است، کیفیّت غسل و کفن و نماز میّت و نماز وحشت آن را بیان فرمایید. آیا تماسّ با آنها موجب غسل مسّ میّت مى شود؟
جواب: در صورتى که در میان استخوانها استخوان سینه بوده باشد، احتیاط آن است که آن را غسل دهند و کفن کنند و نماز بر آن بخوانند و دفن کنند، و اگر استخوان سینه در آن نباشد بنابر احتیاط غسل و کفن و دفن لازم است، ولى نماز واجب نیست. و در هر حال غسل مسّ میّت ندارد و بهتر خواندن نماز وحشت است به قصد رجا.