سلسله جنبانان تصوّف

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
ارمغان خانقاه
قرائنى چند سلسله تشیّع


ریاضعلى و مجذوب که در برابر این حقایق تاریخى جوابى نداشتند غرق در سکوت و تفکّر و تحیّر شدند.
آقاى فاضل: و نیز تاریخ و شرح حال رجال طریقت نشان مى دهد که بیشتر رهبران تصوّف در جبهه مخالف خاندان نبوّت قرار داشته اند، اگرچه ممکن است صوفیان نخواهند این حقیقت را به آسانى بپذیرند، با قدرى تحمّل این معمّا هم حل خواهد شد.
امروز صوفیان شیعه مذهب که مى خواهند در شعاع تشیّع آب و رنگى به مسلک خود بدهند، سلسله طریقت خود را گاه به «حسن بصرى» مى رسانند و از او به على(علیه السلام) و گاهى به «معروف کرخى» و از او به حضرت رضا(علیه السلام) و زمانى به «داوود طائى» و از او به «حبیب عجمى» و سپس به حسن بصرى و راه پرپیچ و تاب دیگرى هم مى پیمایند که بیان آن چندان مهم نیست; بنابراین، در نظر صوفیان شیعه مذهب سلسله جنبانان طریقت یکى حسن بصرى و دیگرى معروف کرخى محسوب مى شود.
امّا صوفیان سنّى مسلک (امروز) و صوفیان قرون گذشته عموماً مقیّد نیستند لباس تشیّع به مرام خود بپوشانند و لذا مى بینیم نوعاً خلفاى ثلاث یا رؤساى اهل سنّت را سرسلسله طریقت و از اولیا مى شمارند. بد نیست براى هر دو بخش شواهدى بیاوریم.
 

قرائنى چند سلسله تشیّع
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma