عرفا و فلاسفه

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
ارمغان خانقاه
درویش فلسفه و تعقّل

درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات عقلى ما صددرصد با واقع تطبیق نمى کند و لذا رهبران صوفیّه بر عقل و منطق حکما مى خندند و آنان را سرزنش مى کنند.(1)
چون مبناى استدلال حکما عقل است و روى همین اساس بسیارى به بیراهه رفته اند، مولانا گوید:
پاى استدلالیان چوبین بود *** پاى چوبین سخت بى تمکین بود
و سنایى گوید:
 
چند از عقل تُرّهات انگیز *** چند از این طبع و چرخ رنگ آمیز
صفى علیشاه هم گفته و راه علم و ایمان را بیراهه دانسته است!
آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** و آنان که به راه علم و ایمان رفتند
آگاه نگشتند ز اسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند(2)
 
خلاصه آنکه عرفا استدلالات فلاسفه را بى اساس دانسته و مبناى کار خود را «کشف و شهود» قرار دادند.


 (1). تاریخ تصوّف، ص 7.
(2). عرفان الحق، ص 113.


 
 

درویش فلسفه و تعقّل
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma