هر چند پدر و مادر اصلى فرزند حاصل از تلقیح، صاحبان نطفه هستند; ولى او با مادر جانشین و همسرش نیز محرم است. زیرا مادر جانشین، یعنى زنى که جنین کامل را در رحم او کاشته اند، به منزله مادر رضاعى او محسوب مى شود. فقهاى ما رضاع و شیرخوارگى یک روزه را با شرایطش، باعث محرمیّت مى دانند. چطور ممکن است خانمى که نُه ماه این فرزند را در رحمش پرورش داده، و تمام گوشت و پوست و استخوان او از آن مادر روییده، بر او نامحرم باشد ؟ ! اگر فرزند مذکور پسر باشد و بزرگ شود، و تصمیم به ازدواج با مادر جانشین بگیرد، آیا هیچ فقیهى اجازه چنین کارى را مى دهد ؟
بنابراین، بدون شک این فرزند با مادر جانشین محرم است، و مانند فرزند رضاعى وى محسوب مى شود.
وامّا محرمیّت او با شوهر مادر جانشین به خاطر آن است که فرزندان زوجه (ربیبه) چه نسبى باشند و چه رضاعى، بر زوج محرم هستند، وهمان گونه که بیان شد فرزند تلقیح در حکم فرزند رضاعى مادر جانشین است، پس به منزله ربیبه رضاعى محسوب مى شود، و بر شوهرش محرم مى باشد.