1ـ امام ابو ابراهیم (موسى بن جعفر)(علیه السلام) در پاسخ سؤال اسحاق بن عمّار در مورد مقدار تعزیر مى فرماید:
«بَضْعَةُ عَشَرَ سَوْطاً، ما بَیْنَ الْعَشَرَةِ اِلىَ الْعِشْرینَ(1);
مقدار آن ده شلاّق و خرده اى است; بین ده ضربه تا بیست تازیانه....»
این حدیث ظاهراً مورد استناد ابن حمزه قرار گرفته، و هیچ یک از فقها به آن عمل نکرده اند.
2ـ مرحوم صدوق در روایت مرسله اى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) چنین نقل مى کند:
«لا یَحِلُّ لِوال یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الاْخَرِ اَنْ یَجْلِدَ اَکْثَرَ مِنْ عَشَرَةِ اَسْواط اِلاّ فى حَدٍّ. وَ اُذِنَ فِى اَدَبِ الْمَمْلُوکِ مِنْ ثَلاث اِلى خَمْسَة(2);
براى حاکمى که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد جایز نیست که بیش از ده تازیانه بر کسى بزند، مگر در حدود شرعى، و جهت تأدیب بردگان اجازه داده شده که از سه ضربه تا پنج تازیانه نواخته شود.»
یادآورى: روایات مرسله صدوق(رحمه الله)بر دو دسته است:
اول: احادیثى که به صورت قطعى به حضرات معصومین(علیهم السلام)نسبت مى دهد، مانند حدیث مذکور که فرموده است: قال رسول الله(صلى الله علیه وآله).
دوم: روایاتى که به صورت قطعى به آن بزرگواران نسبت نمى دهد، مثل این که مى گوید: «در روایتى از امام صادق...».
بدون شک قسم اوّل اعتبار بیشترى دارد.
3ـ ابو برده انصارى نظر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)را در مورد مقدار تعزیر چنین نقل مى کند:
«لا یُجْلَدُ اَحَدٌ فَوْقَ عَشَرَةِ اَسْواط اِلاّ فى حَدّ مِنْ حُدُودِ اللّهِ(3);
هیچ کس نباید بیش از ده تازیانه بخورد، مگر در حدود شرعیّه.»
نتیجه این که، روایات مذکور تمام تعزیرات را مقیّد به عدد خاصّى مى کند.