7ـ نویسنده کتاب ریاض المسائل(1)، که شرح مختصر النافع(2) است، مى فرماید:
«الحدود جمع حد، و هو لغة المنع و شرعاً عقوبة خاصّة تتعلّق بایلام البدن... و وجه مناسبة التسمیة ان العقوبة مانعة من المعاودة، و اذا لم تقدر العقوبة یسمى تعزیراً و هو لغة التأدیب(3);
حدود جمع حدّ است، و حدّ در لغت به معنى منع، و از دیدگاه شرع، عقوبت و مجازات مخصوصى است که باعث آزار بدن مى گردد، و علّت این که آن را حد نامیده اند این است که مجازات مذکور مانع از تکرار آن گناه مى شود، و چنانچه مقدار مجازات مشخّص نباشد، تعزیر نامیده مى شود که نام دیگر آن تأدیب است.»