در برخى روایات آلوده کردن بدن و لباس مجرم به عنوان مجازات مطرح شده است. به دو نمونه از این روایات توجّه کنید:
5ـ حفص بن البخترى، به نقل از امام صادق(علیه السلام)، مى گوید:
«اُتِىَ اَمیرُالْمُؤمِنینُ(علیه السلام) بِرَجُل وُجِدَ تَحْتَ فَراشِ رَجُل فَاَمَرَ بِه اَمیرُالْمُؤْمِنینَ فَلُوِّثَ فى مَخْرُوَّة(1); مردى را که در بستر مرد دیگرى با او خوابیده بود، خدمت حضرت على(علیه السلام) آوردند. حضرت دستور داد او را آلوده به کثافات کنند.»
سؤال: مخروئه چیست، و چه تناسبى با جرم مذکور دارد؟
پاسخ: «مخروئه» از ریشه «خرء» به معنى مدفوع انسان است، و مقصود از آن در اینجا مستراح و توالت مى باشد، و تناسب مجازات مذکور با جرم ارتکابى این است که وقتى دو جنس مذکّر در بستر واحدى مى خوابند، قصد عمل زشت لواط را دارند، و کسى که آهنگ چنین گناه بزرگى را دارد باید به مدفوع انسان آلوده گردد، تا تنفّر شدیدى از آن برایش حاصل شود، و دیگر به دنبال آن نرود!
6ـ در روایت معتبر دیگرى از حضرت على(علیه السلام) مى خوانیم:
«رَجُلٌ وُجِدَ تَحْتَ فَراشِ امْرَأَة فى بَیْتِها، فَقالَ: هَلْ رَأَیْتُمْ غَیْرَ ذلِکَ؟ قالُوا: لا، قالَ: قالَ: فَانْطَلِقُوا بِه اِلى مَخْرُوَّة فَمَرِغُّوهُ عَلَیْها ظَهْرَاً لِبَطْن ثُمَّ خَلُّوا سَبیلَهُ(2);
مردى را که در خانه زن نامحرمى در بستر وى خوابیده بود دستگیر کردند. حضرت فرمود: آیا جرم دیگرى غیر از خوابیدن مرتکب شده اند؟ جواب دادند: نه. حضرت دستور داد که آنها را به مستراحى ببرند، و پشت و روى آنها را آلوده نموده، سپس رهایشان کنند.»