همان گونه که در مباحث سابق گذشت، فلسفه تعزیر منع و جلوگیرى از تکرار جرم است، و این مقصود گاه با اجراى یک نوع تعزیر حاصل مى شود، و گاه لازم است دو نوع تعزیر یا بیشتر جارى گردد، تا اثر بازدارندگى داشته باشد. همانطور که گاه مجرم جرائم متعدّدى مرتکب مى شود و گاه جرم واحدى که مراتب مختلفى دارد بجا مى آورد، که در این موارد هم تعزیرات مختلفى را مى طلبد.
در برخى از روایات نیز به تعزیرات تلفیقى اشاره شده است. توجّه فرمایید:
1ـ در روایتى از امیرالمؤمنین(علیه السلام) در مباحث سابق خواندیم که آن حضرت براى کسى که گوشواره اى ازگوش دخترکى ربوده بود، دو نوع تعزیر مشخّص کرد; ضربات تازیانه، و زندان(1).
2ـ در روایت دیگرى از حضرت على(علیه السلام) ـ که آن هم در مباحث سابق گذشت ـ خواندیم که آن حضرت در مورد شاهد زور که بازارى بود فرمود: در بازار چرخانده شود، و سپس حبس گردد، و پس از چند روز آزاد شود(2).
3ـ پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) ـ همان گونه که متن روایت گذشت ـ در مورد سارق میوه فرمود: هم مجازات بدنى مى شود، و هم معادل قیمت دو برابر میوه اى که برده جریمه مى گردد(3).
نتیجه این که همان گونه که انواع تعزیر در جرمهاى مختلف متفاوت است، مقدار آن نیز با توجّه به نوع جرم و مقدار آن، در نوسان مى باشد.