روایات فراوانى در مذمّت شرابخوارى و احکام آن وارد شده، که به یک نمونه آن، که مرحوم شیخ صدوق(رحمه الله) آن را در کتاب ارزشمند امالى آورده، اشاره مى کنیم:
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: خداوند ده طائفه را در مورد شراب لعنت کرده است:
1ـ «اَلْخَمْرَ» اوّلین ملعون خود شراب است.
2ـ «وَعاصِرَها» کسى که آب انگور را براى ساختن شراب مى فشارد دومین آنهاست.
3ـ «وَغارِسَها» و کسى که درخت انگور یا خرما را به نیّت تهیّه شراب غرس مى کند سومین ملعون است.
4ـ «وَشارِبَها» و کسى که شراب را مى نوشد ملعون چهارم است.
5ـ «وَساقیها» و کسى که شراب آماده را در جام ریخته و به شرابخوار تعارف مى کند نفرین شده دیگر است.
6ـ «وَبایِعُها» و کسى که شراب را در معرض فروش قرار مى دهد، ششمین نفرین شده است.
7ـ «وَمُشْتَریها» و کسى که شراب را مى خرد، ملعون هفتم است.
8ـ «وَآکِلُ ثَمَنِها» و کسى که از درآمد حاصل از فروش شراب استفاده مى کند، نفرین شده هشتم است.
9ـ «وَحامِلَها» و راننده اى که جعبه هاى شراب را به مکان هاى مختلف حمل مى کند نهمین ملعون است.
10ـ «وَالْمَحْمُولَةُ اِلَیْهِ»(1) انباردارى که اینها را تحویل مى گیرد و نگه مى دارد تا به دست صاحبانش برسد، ملعون آخر است.
در مورد کمتر چیز حرامى این قدر شدّت عمل به خرج داده شده است.
سؤال: در همه جا مقدّمات حرام حرام، و مقدّمات واجب واجب است، و از آنجا که امور فوق مقدّمه کار حرامند، طبیعى است که تحریم شود. بنابراین چیز تازه اى نیست.
جواب: بله، ولى شمردن تک تک مقدّمات، و اعلان این که اینها مورد لعن و نفرین خداست، نشانه اهمیّت مسأله است.
1. میزان الحکمه، باب 1122، ح 5126.