از آن جا که اسلام آیین رحمت و صلح و صفا، و مخالف جنگ و خونریزى و خشونت است، لذا عوامل بازدارنده اى را در حتّى در مورد جنگهاى تحمیلى و ناخواسته در نظر گرفته، که از جمله آنها حرمت جنگ در ماههاى حرام است. اگر صدام جنایتکار حرمت ماههاى حرام را نگه مى داشت، و سه ماه پشت سر هم جنگ را تعطیل مى نمود، و اعلان آتش بس مى کرد، و سربازان و نظامیان در ایّام آتش بس ـ که مصادف با زمان حج است ـ به حج خانه خدا مشرّف شده، و در آن حال و هواى معنوى قرار مى گرفتند، چه بسا آتش جنگ خاموش مى شد، امّا متأسّفانه این جنایتکار کم نظیر تاریخ پایبند به دین نبود.
جنگجویان افغانستان ـ که دم از اسلام مى زنند ـ اگر حرمت و احترام ماههاى حرام را نگه مى داشتند، چه بسا اکنون کشورى آباد داشتند. اگر در جنگ جهانى اوّل و دوّم این قانون الهى مراعات مى شد، آمار کشته ها و مجروحان و مصدومان و خسارات مالى حاصل از جنگ با آمارهاى فعلى بسیار متفاوت بود.