سؤال 403 ـ آیا در حال احرام، پوشیدن لباسهایى که براى تزیین، قسمتهایى از آن توردوزى یا گلدوزى شده براى زنها جایز است؟ و آیا مقنعه جزء لباس مى باشد؟
جواب: احتیاط در ترک آن است و مقنعه نیز جزء لباس است.
سؤال 404 ـ اگر لباس احرامى زنان به قدرى نازک باشد که بدن آنها نمایان گردد، آیا به اعمال حج آنان ضررى مى رساند؟
جواب: این کار حرام است ولى اگر در غیر طواف و نماز طواف باشد موجب بطلان حج نمى شود.
سؤال 405 ـ آیا مى توان پوستهاى زاید که از لبها یا کنار ناخن ها برآمده است را از بدن جدا کرد؟
جواب: در صورتى که خون نیاید اشکال ندارد.
سؤال 406 ـ زنى که در پشت ناخن و انگشتهاى او لاک چسبیده و با این کیفیّت اعمال حج را بجا آورده و نمى دانسته که این رنگ لاک مانع براى وضو و غسل مى باشد آیا اعمال او صحیح است و چنانچه پس از انجام اعمال حج متوجّه شود چه وظیفه اى دارد؟
جواب: طواف و نماز او صحیح نیست بنابراین باید این دو عمل را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب باید سعى و تقصیر را نیز اعاده کند و بقیّه اعمال او صحیح است و اگر نمى تواند شخصاً انجام دهد نایب بگیرد.
سؤال 407 ـ آیا سوار شدن بر ماشین سقف دار در شب به حج یا عمره ضررى وارد مى کند و کفّاره دارد؟
جواب: حج و عمره را باطل نمى کند و اگر شبهاى معمولى باشد کفّاره هم ندارد امّا در شبهاى سرد و بارانى کفّاره دارد.
سؤال 408 ـ این جانب به علّت قطع بودن نخاع و عدم کنترل بول و... نمى توانم بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارم، وظیفه ام چیست؟
جواب: آن مقدار که مى توانید محافظت کنید و آنچه موجب عسر و حرج است اشکالى ندارد.
سؤال 409 ـ اگر جامه احرام را از پول خمس یا زکات نداده خریده باشند آیا احرام در آن صحیح است؟
جواب: احرام در آن حرام است.
سؤال 410 ـ آیا زنها در حال احرام مى توانند جوراب بپوشند یا بایستى روى پاى آنان مثل مردان باز باشد؟
جواب: حرمت پوشیدن پا مخصوص مردان است و براى زنان پوشیدن پشت پا جایز است.
سؤال 411 ـ در موسم حج یک نفر از کارکنان گروه حج همراه زنها به عنوان راهنما در روز با ماشین مسقّف به مکّه مى رود آیا کفّاره لازم است؟
جواب: در موقع ضرورت رفتن زیر سایه جایز است، ولى کفّاره دارد و کفّاره آن یک گوسفند براى هر احرام است. یعنى براى مجموع احرام عمره یک گوسفند و براى مجموع احرام حج نیز یک گوسفند کافى است.
سؤال 412 ـ آیا احرام عمره تمتّع از شهر جدّه جایز است؟
جواب: چون محاذات شهر جدّه با هیچ یک از میقاتها مسلّم نیست، براى احرام باید به میقات یا به محاذات میقات رفت و اگر هیچ کدام امکان ندارد، احتیاطاً با نذر محرم مى شود و سپس بنابر احتیاط در ابتداى حرم تجدید احرام مى کند.
سؤال 413 ـ بعد از اعمال عمره تمتّع، کارکنان کاروان حج براى تعیین چادر و بردن آذوقه حجّاج چند دفعه بدون احرام حجّ تمتّع به عرفات و منى رفت و آمد مى کنند، حکمشان را بیان فرمایید؟
جواب: جایز است و چنانچه عسر و حرج نباشد محرم به احرام حج شوند. سؤال 414 ـ طبق فتواى مراجعى که فرموده اند احتیاطاً زنان هم مثل مردان محرم شوند، آیا زن بعد از پوشیدن حوله هاى احرام مى تواند حوله ها را کنار بگذارد و با لباس معمولى خودش اعمال حجّ را انجام دهد؟
جواب: زنان مى توانند در همان لباسهاى معمولى محرم شوند و پوشیدن حوله هاى احرام لازم نیست.
سؤال 415 ـ حجّاجى که فعلا از ایران براى عمره مفرده مى روند با ماشین مسقّف مى روند و در بین راه براى نماز و غذا چند مرتبه سوار و پیاده مى شوند، آیا یک کفّاره کافى است یا براى هر دفعه که پیاده و سوار مى شوند کفّاره لازم است؟
جواب: براى تمام مدّت احرام عمره یا تمام مدّت احرام حجّ یک کفّاره کافى است.
سؤال 416 ـ حجّاجى که اوّل شب در مسجد شجره یا جحفه محرم شده و شبانه وارد مکّه مى شوند، آیا مى توانند با ماشین سرپوشیده مشرّف شوند؟
جواب: جایز است و کفّاره ندارد مگر در شبهاى سرد و بارانى که باید یک گوسفند کفّاره بدهند.
سؤال 417 ـ آیا استفاده از دست و پاى مصنوعى که با چرمهاى دوخته شده به بدن مى بندند،در حال احرام کفّاره دارد؟
جواب: اشکالى ندارد و کفّاره هم ندارد.
سؤال 418 ـ در مناسک حضرتعالى، قطع شجر حرم، جزء محرّمات احرام ذکر نشده است، آیا این مسأله از محرمات احرام نیست؟
جواب: این مسأله از محرمات احرام نیست بلکه بر همه کس قطع درخت حرم، حرام است.
سؤال 419 ـ آیا بلند گفتن تلبیه توسط بانوان به گونه اى که مردنامحرم بشنود جایز است؟
جواب: اشکالى ندارد.
سؤال 420 ـ آیا پوشاندن قسمتى از صورت براى زن نیز حکم تمام آن را دارد؟
جواب: پوشیدن بعض صورت به طورى که به آن نقاب و برقع نگویند جایز است.
سؤال 421 ـ آیا احرام در کفش دوخته شده که پشت پا را نگیرد جایز است؟
جواب: آرى جایز است، ولى بهتر است مردان در حال احرام چنین کفشى نپوشند.