نماز جماعت

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
استفتائات جلد 1
نماز استیجارى و قضانماز جمعه و عیدین

سؤال 241 ـ آیا در یک نماز مى توان به دو نفر اقتدا کرد؟

جواب: در یک نماز به دو نفر در غیر موارد ضرورت نمى توان اقتدا کرد.

سؤال 242 ـ نماز کسانى که در طبقه سوّم مسجد به جماعت اقتدا کرده اند چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که با جماعتى که در پایین منعقد است یک جماعت حساب شود اشکال ندارد.

سؤال 243 ـ لطفاً براى این جانب که امام جماعت مسجدى هستم اجازه اى صادر فرمایید.

جواب: اگر منظور اقامه جماعت در مسجد است اجازه لازم ندارد و اگر چیز دیگرى است مرقوم بدارید تا جواب داده شود.

سؤال 244 ـ آیا مقلّد مرجعى مى تواند به امام جماعتى که مقلّد مرجع دیگر است اقتدا کند؟

جواب: مقلّد هرکس به هرکس مى تواند اقتدا کند مگر این که علم به بطلان نماز او داشته باشد.

سؤال 245 ـ آیا امام راتب صاحب اختیار مسجد یا محراب است؟ به گونه اى که نماز خواندن غیر او در آن جا اشکال داشته باشد یا این که اولویت امام راتب به نحو افضلیّت است؟ لطفاً توضیح دهید.

جواب: رعایت حقّ امام راتب، واجب نیست بلکه مستحب است; ولى براى این که مفاسدى به وجود نیاید سزاوار است این گونه مسائل رعایت گردد.

سؤال 246 ـ آیا کسى که یک دست او قطع شده است مى تواندامام جماعت بشود؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 247 ـ یک نفر از اهل علم وارد شهر یا روستایى مى شود که اهالى او را نمى شناسند، آیا مى توانند به او اقتدا کنند؟

جواب: چنانچه اطمینان به عدالت او داشته باشند کافى است.

سؤال 248 ـ آیا اقتدا به امام جماعت وسواسى که مثلا کلمه اى را چند بار تکرار مى کند جایز است؟

جواب: خالى از اشکال نیست ولى توجّه داشته باشید رعایت احتیاط به تکرار یکى دو بار دلیل بر وسواسى بودن نیست.

سؤال 249 ـ شخصى امام جماعت را در حال تشهّد دید، ظنّ یا علم پیدا کرد که تشهد آخر است. از جهت دریافت ثواب اقتدا کرد و نشست، بعد معلوم شد که تشهد اوّل بوده، تکلیف او چیست؟

جواب: احتیاط آن است که نمازش را همراه امام تمام کرده وبعداً اعاده نماید.

سؤال 250 ـ امام جماعت مقلّد مرجعى است که اعاده جماعت را در مسجد دیگر با جماعت دیگر جایز مى داند ولى مأمومین مسجد دوّم مقلّد مرجعى دیگرند که جایز نمى داند، آیا مأمومین مسجد دوّم مى توانند به آن امام اقتدا کنند؟

جواب: نمى توانند ولى اگر آنها خبر ندارند بر امام لازم نیست مطلب را براى آنها شرح دهد.

سؤال 251 ـ امام جماعتى در دو محل نماز مى خواند. آیا شخصى که همیشه ملازم اوست مى تواند به همین امام در هر دو محل اقتدا کند؟

جواب: نماز دوّم مأموم اشکال دارد مگر این که احتمال دهد در نماز اوّلش خللى بوده یا قصد نماز قضا براى خودش یا شخص میّتى نماید.

سؤال 252 ـ شخصى در مسجد جهت نماز جماعت جانمازى گذاشته و بیرون رفتهوجماعت برپا شده وصاحب آن مراجعت نکرده است، در این صورت به محض منعقد شدن نماز جماعت حقّ او از آن مکان ساقط شده و دیگرى مى تواند جاى او را تصرف کند؟

جواب: احتیاط آن است که تا رکوع رکعت اوّل مهلت دهد اگر نیاید حق دارد.

سؤال 253 ـ یک پاى امام جماعتى در اثر حادثه اى شکسته، حال در اثر شکستگى، پاى او درست جمع نمى شود که براى تشهّد و سجود و سلام زانو بزند و باید آن پاى شکسته را در سجود و تشهد کمى دراز کند، ولى شرایط دیگر موجود است، آیا جایز است که با این حال امامت نماید؟

جواب: جایز است.

سؤال 254 ـ امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟

جواب: جایز است.

سؤال 255 ـ امام راتب مسجدى غیر روحانى است. اگر فردى روحانى به طور اتّفاقى به آن مسجد برود و بخواهد امام جماعت بشود آیا باید از امام راتب غیر روحانى اجازه بگیرد؟ و آیا با وجود روحانى، غیر روحانى مى تواند امام جماعت بشود؟

جواب: اجازه گرفتن واجب نیست ولى به اخلاق مؤمن نزدیکتر است امّا در جایى که آقایان روحانى هستند امامت غیر روحانى خالى از اشکال نیست.

سؤال 256 ـ آیا براى مأموم جایز است که در رکعت دوّم بعد از آن که امام سوره توحید را خواند «کذلک الله ربّى» بگوید؟

جواب: به قصد ذکر مطلق مانعى ندارد.

سؤال 257 ـ امام جماعتى از مردم و مأمومین مقدارى پول و قدرى سهم مبارک امام(علیه السلام) جهت ساختن مسجدى گرفته ولى در این مورد اقدامى نکرده است. اکنون صاحبان پول، پول خود را طلب مى کنند ولى او مى گوید شما حقّ مطالبه ندارید، من وکیل حاکم شرع هستم و خودم مى دانم چه کنم آیا نماز خواندن پشت سر این عالم جایز است؟

جواب: اگر وجوه مزبور را به عنوان سهم مبارک امام(علیه السلام) داده اند، او باید با نظر مجتهد یا نماینده او عمل کند و اگر به عنوان تبرع بوده باید نظر مردم را تأمین کند.

سؤال 258 ـ نماز کسانى که به هنگام انعقاد نماز جماعت در محلّ اقامه جماعت به صورت فرادى مى خوانند چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه هتک امام جماعت مسجد شود اشکال دارد.

سؤال 259 ـ اگر امام جماعت بعد از نماز بفهمد که به علّتى نمازش باطل بوده آیا لازم است که به مأمومین اطّلاع بدهد تا آنان نماز خود را اعاده کنند؟

جواب: لازم نیست.

سؤال 260 ـ آیا شرکت بانوان در نمازهاى جماعت یومیّه کراهت دارد؟

جواب: در شرایط فعلى شرکت آنها بهتر و گاهى لازم است.

سؤال 261 ـ کسى که نماز ایستاده مى خواند و رکوع را به طور معمولى انجام مى دهد اما براى سجده روى صندلى مى نشیند و روى میز مهر مى گذارد و سجده مى کند، آیا چنین کسى مى تواند امام جماعت بشود؟

جواب: احتیاط واجب در ترک آن است.

سؤال 262 ـ اگر انسان شک کند که قرائت امام جماعت مطابق فتواى مرجع او مى باشد آیا مى تواند اقتدا کند؟ و در صورت جواز اقتدا; آیا اعاده نماز به عنوان احتیاط لازم است؟

جواب: تا زمانى که یقین به خلاف ندارید اقتدا جایز است و اعاده نماز احتیاطاً لازم نیست.

سؤال 263 ـ اگر در مسجد جامع شهرى نماز جماعت برگزار گردد و عدّه قلیلى در هنگام اقامه نماز جماعت به قصد تضعیف، تشکیل نماز فرادى بدهند نمازشان چه حکمى دارد؟

جواب: نمازشان اشکال دارد.

سؤال 264 ـ در صف اوّل نماز سه نفر که لباسشان نجس است، نماز مى خوانند آیا اتصال سمت راست خود را به هم مى زنند؟

جواب: هرگاه شخصى نداند لباس یا بدن او نجس است و نماز بخواند نماز او صحیح است و اتّصال برقرار مى باشد.

سؤال 265 ـ مردم روستا به این جانب پیشنهاد امامت جماعت را مى نمایند که در صورت نبودن روحانى نماز جماعت برقرار باشد و روحانیون محترم هم که براى تبلیغ به این روستا تشریف مى آورند نیز پیشنهاد نموده اند ولى بنده به واسطه ضعیف بودن دید چشمم احتیاط مى کنم، چنانچه اجازه فرمایید این مسؤولیّت را به عهده مى گیرم.

جواب: در صورتى که مردم به عدالت شما عقیده دارند و قرائت شما صحیح است و روحانى براى اقامه جماعت حضور ندارد مى توانید امام جماعت شوید.

نماز استیجارى و قضانماز جمعه و عیدین
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma