لباس نمازگزار

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
استفتائات جلد 1
احکام قبلهمکان نمازگزار

سؤال 114 ـ اگردرحال نماز، دهان نمازگزار خون بیاید آیا نمازش باطل مى شود؟

جواب: اگر خون در دهان بوده باشد موجب بطلان نماز نیست ولى اگر به ظاهر لب به مقدار درهم و بیشتر رسیده باشد باید نماز را رها کند و دهان را آب بکشد و سپس نماز بخواند و اگر کمتر از درهم باشد و با آب دهان آمیخته شود و خارج شود آن هم براى نماز اشکال دارد.

سؤال 115 ـ پوشیدن مانتو چه حکمى دارد؟ آیا جزء لباسهاى زینتى است؟

جواب: پوشیدن لباسهاى زینتى اشکال دارد ولى مانتوهاى معمولى زینتى نیست و لباسى که تمام بدن جز صورت و کفّین را بپوشاند کافى است هر چند چادر محفوظ تر و بهتر است.

سؤال 116 ـ نماز در لباسى که در نجاست آن شک داریم چه حکمى دارد؟

جواب: مادامى که یقین به نجاست آن نداشته باشید مى توان با آن نماز خواند

سؤال 117 ـ حکم استفاده از طلاى زرد، سفید و پلاتین را براى مردان بیان فرمایید.

جواب: آنچه طلا نامیده مى شود زینت کردن با آن بر مردان حرام است خواه طلاى زرد باشد یا سرخ یا سفید، ولى باید توجّه داشته باشید که پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است.

سؤال 118 ـ آیا پلاتین همان طلاى سفید است؟ و در صورتى که غیر آن است حکم آن چیست؟

جواب: پلاتین و طلاى سفید ـ طبق شهادت اهل خبره ـ دو چیز است پلاتین فلزى است و طلاى سفید فلز دیگر، دوّمى حرام است و اوّلى حرام نیست هر چند بعضى بدون توجّه پلاتین را طلاى سفید مى دانند.

سؤال 119 ـ آیا کراهت لباس سیاه براى نماز شامل چادر مشکى خواهران و همچنین عباى سیاه مى شود؟

جواب: معروف کراهت لباس سیاه در نماز است و دلیلى که براى آن ذکر شده زن و مرد را شامل مى شود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثنا باشد.

سؤال 120 ـ چنانچه زن هنگام نماز یا پس از آن دریابد برخى از اندامش که پوشیدن آن لازم بوده است عریان مانده، تکلیفش چیست؟

جواب: نمازش صحیح است.

سؤال 121 ـ استفاده از زینت آلات طلا اعمّ از انگشتر و گردنبند براى مردان چه صورتى دارد؟

جواب: حرام است.

سؤال 122 ـ آیا نگاه کردن به وجه و کفّین زن نامحرم بدون قصد لذت اشکال دارد؟ و منظور از قصد ریبه و لذّت چیست؟

جواب: اشکال ندارد و منظور از ریبه آن است که بترسد به گناه بیفتد و منظور از لذّت هم لذّت جنسى است.

سؤال 123 ـ لباس شهرت چیست؟ و استفاده از آن چه صورتى دارد؟

جواب: منظور از لباس شهرت آن است که لباسى بپوشد که مشهور به زهد و قدس شود و جنبه ریاکارى داشته باشد و استفاده از چنین لباسى شرعاً اشکال دارد.

سؤال 124 ـ اگر شىء مسروقه در جیب لباس نمازگزار باشد، آیا نماز او باطل است؟

سؤال 125 ـ بعضى از مجروحین، زخمهاى بدنشان به گونه اى است که در مدّت شبانه روز خون مى آید این افراد براى نماز چه باید بکنند؟

جواب: باید در صورت امکان زخم را ببندند تا به جاى دیگر سرایت نکند و با همان حال نماز بخوانند.

سؤال 126 ـ فرد مریضى که بنا به عللى نتواند بعد از بول خود را با آب بشوید اگر با پارچه اى خود را تمیز نماید مى تواند نماز بخواند؟

جواب: در فرض مسأله که محلّ ضرورت است اشکالى ندارد.

سؤال 127 ـ کسى که ادرار و مدفوع او غیرارادى است با توجّه به این که هر لحظه امکان دارد از او ادرار یا مدفوع خارج گردد و اطراف عورتین و لباس او اکثر اوقات نجس است حتى اگر عوض کند مجدّداً نجس مى شود چگونه نماز بخواند؟

جواب: با همان حال نماز بخواند و در مورد وضو گرفتن مطابق دستورى که در رساله توضیح المسائل مسأله 329 داده ایم عمل کند.

سؤال 128 ـ چنان که نپوشاندن وجه و کفّین (صورت و دستها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد آیا پوشاندن وجه و کفّین واجب مى شود؟

جواب: اگر موجب فساد باشد لازم است.

سؤال 129 ـ دندانهاى غیرطبیعى (مصنوعى) اگر از اجزاى غیر حلال گوشت باشد آیا براى نماز اشکال دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 130 ـ آیا پوشش زن در نماز باید طورى باشد که از هیچ طرف، بدن او دیده نشود؟ و آیا پوشاندن زینت و زیورهاى صورت و دست در نماز در جایى که نامحرم نیست لازم است؟

جواب: پوشاندن تمام بدن در نماز به استثناى وجه و کفّین و پاها تا مچ از چهار طرف لازم است و زینت آلات اگر روى لباس باشد براى نماز اشکال ندارد.

سؤال 131 ـ در جایى که نامحرم به قصد ریبه و تلذّذ به زن نگاه مى کند و یا صورت و کفّین او زینت دارد و بدون پوشاندن آنها نماز مى خواند، نمازش چه حکمى دارد؟

جواب: نمازش اشکال ندارد ولى احتیاط واجب آن است که خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهد.

سؤال 132 ـ منظور از این که فرموده اند پوشیدن لباس مخصوص مرد براى زن و بالعکس اشکال دارد چه نوع لباسى است لطفا توضیح فرمایید؟

جواب: منظور لباسى است که در عرف عام مى گویند لباس زنانه است (ولى هرگاه فسادى بر آن مترتب نشود حرام نیست).

سؤال 133 ـ پوشیدن لباس سیاه درعزاى امام حسین و دیگرائمه(علیهم السلام) چنانچه صاحب حدائق فرموده رجحان شرعى دارد یا خیر؟

جواب: هرگاه جنبه تعظیم شعایر داشته باشد رجحان دارد.

سؤال 134 ـ از آن جا که مسأله حجاب یک امر ضرورى اسلام است و از آن جا که باید حدود و قوانین اسلامى در کشور جمهورى اسلامى خصوصا در شهرهاى مذهبى از جمله شهر مقدّس قم رعایت شود که بحمداللّه این قوانین اسلامى تا به امروز در شهر مقدّس قم رعایت شده اما متأسفانه این روزها در این شهر مقدّس اعمال ناشایستى مشاهده مى شود که در شأن و مقام و منزلت این شهر مقدّس نیست لذا کراراً مشاهده مى شود که اعمال ناشایستى در وسایل نقلیّه خصوصاً در کاروانهاى عروسى که از مقابل حرم مطهّر حضرت معصومه(علیها السلام) عبور مى کنند انجام مى شود و یا به طور کلّى در مکانهاى مقدّسى از جمله در مسجد مقدّس جمکران که مورد لطف و مرحمت پروردگار و حضرت بقیه اللّه الاعظم(عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) بوده صورت مى گیرد که واقعاً جاى تأسف و نگرانى است چرا که مقام و منزلت این شهر بالاتر و والاتر از آن است که اجازه بدهد این گونه اعمال در آن صورت گیرد لذا از آن جا که مراجع بزرگوار همیشه و در هر حال به فریاد و کمک انقلاب و اسلام مى رسند و با فتاواى دندان شکن خود مشت محکمى بر دهان استکبار جهانى مى زنند بر آن شدیم که فتواى صریح حضرتعالى را در خصوص این مسأله در شهر مقدس قم بدانیم.

جواب: بدون شک حجاب از مسلّمات اسلام است و تمام فقهاى اسلام در آن اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّسه است مخصوصا در شهرهاى مذهبى و از آن بالاتر در اماکن مقدّسه دینى باید مراعات بیشترى شود و گناه بدحجابى و بى حجابى در این اماکن بیشتر است و بدون شک پوشیدن چادر همه جا مخصوصاً دراین اماکن اولى است.

سؤال 135 ـ اشخاصى که عمل جرّاحى روده بزرگ انجام داده اند و محلّ خروج مدفوع را بسته و مدفوع توسط کیسه اى جمع آورى مى گردد در موقع نماز تکلیفشان چیست؟

جواب: اگر کیسه به صورت محمول است اشکالى ندارد و اگر بدن آلوده شود چنانچه عسر و حرجى نباشد آن را بشویند و اگر عسر و حرجى هست به همان حالت نماز بخوانند.

سؤال 136 ـ مدالهاى طلا که ورزشکاران مى گیرند و به گردن آنها مى آویزند چه حکمى دارد؟

جواب: گرفتن مدال اشکال ندارد لکن براى مردان به گردن انداختن اشکال دارد مگر در موارد ضرورت.

سؤال 137 ـ حجاب از نظر اسلام چیست و چه نوع پوششى براى زن و مرد حجاب است آیا موهاى مصنوعى که بعضى از زنها بر سر مى گذارند حجاب موهاى طبیعى آنها حساب مى شود؟

جواب: حجاب شرعى در مورد زنان پوشیدن تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ مى باشد، امّا بعضى از انواع پوششها که زینت ظاهرى محسوب مى شود مثل موهاى مصنوعى کافى نیست و همچنین لباسهایى که لباس زینت محسوب مى شوند نیز کافى نیست و حجاب براى مردان پوشیدن قسمتهایى از بدن است که در بین مردم مسلمان پوشیدن آن مرسوم است بنابراین پوشیدن سر و دستها و مقدارى از بازو (در پیراهنهاى آستین کوتاه) و مانند آن بر مردان واجب نیست.

سؤال 138 ـ آیا اشکال داردکه مردها در خانه دمپایى هاى زنان را بپوشند و یا بالعکس؟

جواب: اشکالى ندارد بلکه لباسهاى مخصوص هر کدام را نیز اگر دیگرى بپوشد و مفاسدى بر آن مترتب نشود اشکالى ندارد امّا آن جا که فسادانگیز است حرام است.

احکام قبلهمکان نمازگزار
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma