فصل سوّم: احکام نجاسات   

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
استفتائات جلد 1
فصل دوّم: احکام آبها   فصل چهارم: احکام مطهّرات   

سؤال 35 ـ تغذیه کردن حیوان به نجاست (غیر از مدفوع) مانند استفاده از خون براى تغذیه طیور چه صورتى دارد؟

جواب: تغذیه حیوان به غیرمدفوع از سایر نجاسات باعث حرمت گوشت و شیر آن نمى شود، ولى پرهیز کردن از آن بهتر است.

سؤال 36 ـ با توجّه به این که امروزه بسیارى از لوازم آرایش مورد مصرف بانوان مسلمان از جفت جنین تهیه مى گردد استفاده و مصرف آن چه حکمى دارد در ضمن بفرمایید جفت نجس است یا متنجّس؟

جواب: دلیلى بر نجاست جفت نیست (همان طور که در تعلیقه عروه نیز نوشته ایم) بنابراین اگر آلوده به خون نباشد یا شک داشته باشیم پاک است.

سؤال 37 ـ آیا دست نجس همراه آب کشیدن گوشت و دنبه پاک مى شود؟

جواب: پاک مى شود مگر این که جرم چربى روى آن را گرفته باشد ولى چربى مختصر اشکال ندارد.

سؤال 38 ـ اگر گوسفندى از شیر سگ بخورد آیا گوشت آن نجس و حرام است؟

جواب: در مورد شیر سگ دلیلى بر حرام بودن نداریم هرچند گوسفند از آن زیاد بخورد آن چنان که استخوانش محکم گردد، ولى در مورد خوردن شیرخوک هرگاه به این مقدار بنوشد هم گوشت خودش حرام است و هم نسلهاى بعد از آن، اما اگر کمتر از آن باشد گوشتش مکروه است و بهتر آن است که هفت روز آن را ببندند و غذاى پاک بدهند.

سؤال 39 ـ حکم ژلاتین که از استخوان خوک و یا گاو گرفته مى شود چیست؟ لازم به ذکر است بیشتر موادى که ویتامین دارد و نیز بیشتر داروها در آمریکا و حتى بعضى از شیرینى جات از این ماده درست مى شود.

جواب: استفاده از آن در موارد ضرورت مانعى ندارد.

سؤال 40 ـ در احکام داریم که اگرسگ به ظرفى زبان بزند باید آن را خاک مال کرد، حال با وجود موادّى مانند الکل، مایعات ظرفشویى و غیره آیا خاک مال کردن لازم است؟

جواب: آرى لازم است.

سؤال 41 ـ آیا اهل کتاب نجس هستند؟

جواب: احتیاط اجتناب است مگر براى کسانى که در سفرهاى خارج یا در محیط خود به آنها نیاز پیدا مى کنند.

سؤال 42 ـ نظر شما در مورد طهارت اهل کتاب چیست؟ در حال اضطرار چطور؟

جواب: اجتناب از اهل کتاب در موارد ضرورت واجب نیست و بعد از آن تطهیر لازم نمى باشد.

سؤال 43 ـ آیا مجوس از اهل کتاب هستند؟

جواب: مجوسیان محکوم به احکام اهل کتاب هستند.

سؤال 44 ـ وحدت وجود یعنى چه و معتقد به آن چه حکمى دارد؟

جواب: وحدت وجود معانى متعددى دارد، آنچه به طور قطع باطل و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسى معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودى وجود ندارد همان طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست و لازمه آن انکار بسیارى از مسلّمات دین است، هرگاه کسى ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است و غالب فقهاى معاصرـ اعمّ از احیا و اموات (رضوان اللّه تعالى علیهم) این موضوع را پذیرفته و در حواشى عروه به آن اشاره کرده اند.

سؤال 45 ـ لطفاً توضیح روشنى در مورد وحدت وجود بیان فرمایید؟

جواب: توضیح این که وحدت وجود گاه به معناى وحدت مفهوم وجود است که اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت حقیقت است مانند حقیقت نور آفتاب و نور چراغ که هر دو یک حقیقت است ولى مصداق متعدد است آن هم اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت مصداق وجود است به این معنا که در عالم هستى وجودى جز خدا نیست و همه چیز عین ذات اوست این سخن مستلزم کفر است و هیچ یک از فقها آن را قبول نکرده اند.

سؤال 46 ـ بسیارى از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند، آیا طبق این مسأله احتیاطاً باید از این بزرگواران نیز اجتناب شود؟

جواب: هیچ یک از این بزرگواران (رضوان اللّه تعالى علیهم) قائل به وحدت وجود به معناى سوّم که در سؤال بالا آمد نبوده اند و هرکس چنین نسبتى به آن بزرگواران بدهد جسارت کرده است.

سؤال 47 ـ خواهشمند است سندى دالّ بر این که این نظر و عقیده پوچ و باطل است بیان نمایید؟

جواب: به عروة الوثقى و حواشى و شروح آن مراجعه نمایید.

سؤال 48 ـ بنا به نقل بعضى از دانشجویان رشته شیمى، مواد تشکیل دهنده الکل صنعتى و طبّى یکى است و فقط به لحاظ غیر قابل شرب شدن به الکل صنعتى مادّه اى رنگى اضافه مى گردد، با این فرض حکم این دو نوع الکل را بیان فرمایید؟

جواب: الکل طبّى صنعتى پاک است زیرا باقطع نظرازماده رنگى، قابل شرب نیست نوعى سمّ محسوب مى شود بنابراین ادلّه مسکر مایع، شامل آن نمى شود. سؤال 49 ـ آیا هر مادّه اى که در آن الکل باشد حرام است؟

جواب: اگر عرفاً مسکر و مست کننده نباشد اشکالى ندارد.

سؤال 50 ـ حکم الکل را از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟

جواب: الکل صنعتى طبّى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد.

سؤال 51 ـ مصرف غذاها یا مایعاتى که به طور طبیعى مقدار بسیار کمى از آن را الکل تشکیل مى دهد مانند سرکه و یا آبجو بدون الکل چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه صدق مشروبات الکلى بر آن نکند اشکالى ندارد.

سؤال 52 ـ آیا در مسأله نجاست یقین لازم است یا ظنّ و گمان کافى است؟

جواب: در مسأله نجاست یقین قطعى و صد در صد لازم است و مادامى که چنین یقینى حاصل نشود تکلیفى ندارید و اگر یقین صد در صد حاصل شد اجتناب لازم است مگر در موارد اضطرار.

سؤال 53 ـ گوشتهایى که از کشورهاى غیر مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد؟

جواب: چنانچه از بازار مسلمین و از دست مسلمانان خریدارى شود و احتمال بدهید که خریدار تحقیق کرده، پاک و حلال است.

سؤال 54 ـ آیا تماس دست مرطوب با پول اسکناس یا سکّه که در بین مردم ردّ و بدل مى شود موجب نجاست دست مى شود؟

جواب: تا یقین به نجاست پیدا نشود محکوم به پاکى است.

سؤال 55 ـ اگر موش زنده وارد غذا شود زنده بیرون بیاید آیا آن غذا پاک است؟ جواب: پاک است ولى آلوده است و بهتر پرهیز از آن است.

سؤال 56 ـ نمى دانیم کجاى فرش 12 مترى نجس است، آیا این شبهه محصوره است یا غیر محصوره؟ آیا مى توان روى آن نماز خواند؟

جواب: شبهه محصوره، است ولى نماز خواندن روى آن مانعى ندارد.

فصل دوّم: احکام آبها   فصل چهارم: احکام مطهّرات   
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma