سؤال 1- در شرایط فعلى که همه یا قسمت مهمّى از گوشت قربانى از بین مى رود و زیر خاک مى کنند وظیفه مقلّدین شما در مورد قربانى چیست؟
جواب: در این شرایط قربانى کردن در آنجا مجزى نیست، باید پول آن را کنار بگذارند و در ماه ذى الحجّه در محلّ دیگرى که مصرف مى گردد قربانى کنند، امیدوارم روزى فرا رسد که مسلمانان بتوانند در منى قربانى کنند و به جایى که در آنجا مصرف مى شود منتقل سازند.
سؤال 2- اگر کسى در شرایط فعلى که قربانیها معمولاً از بین مى رود، در منى قربانى کند تکلیفش چیست؟
جواب: باید به آن قناعت نکند و قربانى دیگرى در محلّ خود بنماید.
سؤال 3- اگر شک دارد که قربانى تلف مى شود یا نه ، تکلیفش چه مى باشد؟
جواب: با توجّه به این که دیگران به مقدار کافى قربانى مى کنند باید از آن صرفنظر کند و پول آن را کنار بگذارد تا هنگام بازگشت در محلّ خود قربانى کند و طبق دستور آن عمل نماید.
سؤال 4- آیا تحقیق در این باره که مصرف مى شود یا نه، لازم است؟
جواب: در شرایط فعلى تحقیق لازم نیست.
سؤال 5- مسأله ترتیب اعمال بعد از قربانى چگونه حل مى شود؟
جواب: کافى است پول آن را کنار بگذارد و بقیّه اعمال منى را انجام دهد و از احرام بیرون آید.
سؤال 6- مقدار پولى را که کنار مى گذارد به حساب قربانى در محل باشد یا قربانى در مکّه؟
جواب: به حساب قربانى در محل.
سؤال 7- آیا مى تواند پول را در محلّ خود هنگام عزیمت به حج، کنار بگذارد; یا این که سفارش کند براى او پول را کنار بگذارند و یا در آن روز قربانى کنند؟
جواب: هر سه صورت مانعى ندارد.
سؤال 8- اگر هماهنگ کند که در همان روز و در محلّ خودش به جاى او قربانى کنند آیا معیار روز عید قربان در مکّه است یا در محلّ خودش؟
جواب: معیار عید قربان در مکّه است.
سؤال 9- هرگاه بر اثر تأخیر در بازگشت از حج موفق نشود در ماه ذى الحجّه قربانى کند چه باید کرد؟
جواب: در ذى الحجّه سال آینده قربانى کند.
سؤال 10- اگر موقع بازگشت قربانى کند آیا مى تواند با گوشت آن دوستان و آشنایان را اطعام نماید؟
جواب: اشکالى ندارد ولى واجب است جمعى از فقرا در آن سهیم باشند.
سؤال 11- کسانى که مقلّد مراجع گذشته بوده اند و اکنون به فتواى حضرتعالى بر تقلید آنها باقى مى باشند آیا مى توانند در خصوص این مسأله از شما تقلید کنند؟
جواب: هرگاه سفر اوّل حجّ آنها باشد لازم است در تمام مسائل حج به فتواى ما عمل کنند و اگر سفر اوّل آنها نباشد بر تقلید آن بزرگواران باقى مى مانند.