4- سعى صفا و مروه

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
مناسک حج
طوافهاى مستحبّىواجبات سعى

مسأله 225- سعى صفا و مروه از واجبات «عمره تمتّع» و «حج» است، و منظور از آن رفت و آمد میان این دو کوه کوچک است، از «صفا» به سوى «مروه» مى رود، و از «مروه» به «صفا» باز مى گردد، تا هفت دور تمام شود (رفتن از یکى به دیگرى یک دور حساب مى شود.)

بنابراین چهار بار از صفا به مروه مى رود و سه بار آن، باز مى گردد و دفعه چهارم باز نمى گردد و مجموعاً هفت دور مى شود.

مسأله 226- هر کس عمداً تمام هفت دور یا قسمتى از آن را ترک کند اگر در عمره تمتّع بوده باشد، و نتواند قبل از وقوف به عرفات آن را جبران کند، احتیاط واجب آن است که حجّ خود را مبدّل به إفراد کند یعنى نیّت حجّ إفراد کند و اعمال حج را تمام نماید و سال آینده نیز حجّ تمتّع را اعاده کند.

و اگر سعى را عمداً در حج ترک کند و بموقع آن را جبران ننماید حجّ او باطل مى شود، و باید سال آینده دوباره حج را به جا آورد.

مسأله 227- اگر ترک سعى از روى جهل و نادانى نسبت به مسأله بوده باشد احتیاط واجب آن است که همان حکم عمد را، که در مسأله قبل گفته شد، اجرا کند; امّا اگر سهواً و از روى فراموشى سعى را ترک کند باید هر وقت یادش آمد برگردد و آن را به جا آورد، هرچند بعد از ماه ذى الحجّه باشد، و اگر برگشتن براى او مشقّت دارد، نائب مى گیرد تا براى او به جا آورد، و در این مدّت چیزى بر او حرام نیست.

مسأله 228- هرگاه عمداً زیادتر از هفت مرتبه سعى را به قصد سعى واجب به جا آورد سعى او باطل است، و اگر سهواً یک دور یا کمتر یا بیشتر اضافه کند و بعد به خاطرش بیاید اعتنا نمى کند و سعى او صحیح است، و نیازى ندارد که مقدار زیادى را تا هفت دور تمام کند; بلکه احتیاط ترک این کار است.

مسأله 229- هرگاه از روى ندانستن مسأله چیزى بر هفت دور اضافه کند نیز حکمش مانند عمد است; یعنى سعى را از نو به جا مى آورد.

مسأله 230- هرگاه از روى سهو و فراموشى چیزى از سعى را کم کند، خواه قبل از اتمام چهار دور باشد یا بعد از آن، هر وقت به خاطرش آمد کمبود را به جا مى آورد، و سعى او صحیح است، و اگر از مکّه خارج شده، یا به وطن بازگشته، و برگشتن به مکّه براى او مشقّت دارد نائب مى گیرد، و کفّاره اى هم ندارد; هرچند کارهائى را که بر مُحرِم حرام است انجام داده باشد.

مسأله 231- هرگاه قبل از تقصیر گمان کند سعى خود را کامل کرده باید به این گمان قناعت نکند و تحقیق نماید و اگر فکرش به جائى نرسید، مقدارى را که اطمینان به انجامش ندارد، به جا آورد; و اگر بدون تحقیق تنها به گمان این که سعى خود را کامل کرده، تقصیر کند (موى سر را کوتاه کند و ناخن بگیرد) و بعد از آن با همسر خود نزدیکى نماید احتیاط واجب آن است که علاوه بر تکمیل سعى خود یک گاو قربانى کند (قربانى را اگر بتواند در مکّه و اگر نتواند در شهر خود ذبح مى کند.)

مسأله 232- هرگاه مشغول سعى صفا و مروه است، و مقدارى از آن را انجام داده - خواه کم باشد یا زیاد - و وقت نماز فرا رسد سعى را قطع مى کند، و نماز را به جا آورده، سپس باقیمانده سعى را انجام مى دهد.

مسأله 233- هرگاه حاجت ضرورى براى او یا یکى از برادران و خواهران دینى پیدا شود مى تواند سعى را قطع کرده، و به دنبال آن برود، بعد که برمى گردد از همان جا که رها کرده ادامه دهد و سعى او صحیح است. همچنین کسى که خسته شود مى تواند براى استراحت در وسط سعى بنشیند، و بعد برخیزد و ادامه دهد (خواه در صفا باشد یا در مروه یا در میان این دو.)

مسأله 234- هرگاه مشغول سعى باشد و به خاطرش بیاید که نماز طواف را انجام نداده برمى گردد، و نماز طواف را نزد مقام ابراهیم مى خواند، سپس سعى را از همان جا که رها کرده ادامه مى دهد.

مسأله 235- احتیاط آن است در غیر مواردى که در بالا گفته شد موالات در سعى را مراعات کند، یعنى هفت دور را بدون فاصله زیادى پشت سر هم به جا آورد.

 

طوافهاى مستحبّىواجبات سعى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma