سوم: پوشیدن لباس احرام

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
مناسک حج
دوم: گفتن لبّیککارهائى که در حال احرام حرام است

مسأله 76- شخصى که مى خواهد احرام ببندد واجب است قبلاً لباسهائى را که پوشیدنش بر مُحرِم حرام است از تن بیرون آورد، سپس دو جامه احرام را بر تن کند، یکى را به صورت لنگ دور کمر ببندد (و آن را «إزار» گویند) و دیگرى را مانند عبا بر دوش بیندازد (و آن را «رِداء» گویند)، این حکم مخصوص مردان است، و براى زنان پوشیدن این دو جامه، نه زیر لباسها، و نه روى لباسها، لازم نیست.

مسأله 77- احتیاط واجب آن است که دو جامه احرام و طرز پوشیدن آن به همین شکلى که معمول است باشد یعنى لنگ را طورى ببندند که لااقل از ناف تا زانو را بپوشاند، و رداء را روى شانه بیفکند به طورى که بقیّه بدن را بپوشاند، ولى جنس و رنگ خاصّى در جامه احرام شرط نیست، امّا باید دوخته نباشد.

مسأله 78- احتیاط آن است که پوشیدن دو جامه احرام، قبل از نیّت و گفتن لبّیک، باشد.

مسأله 79- احتیاط واجب آن است که لنگ را به گردن گره نزند (امّا گره زدن آن به دور کمر مانعى ندارد) و بهترین راه آن است که کمربند روى لنگ ببندد.

امّا گره زدن دو طرف رداء مانعى ندارد، همچنین بستن آن به وسیله یک سنجاق، یا گذاشتن سنگى در یک طرف حوله و بستن آن با ریسمانى به طرف دیگر (آن گونه که در میان بعضى از حجّاج معمول است) هرچند ترک این امور بهتر است.

مسأله 80- اگر از روى نادانى یا فراموشى در حالى که پیراهن یا لباسهاى معمولى دیگر در تن دارد احرام ببندد، احرام او صحیح است، ولى باید فوراً آن لباس را از تن بیرون آورد و فقط لباس احرام بپوشد، و اگر این کار از روى علم و عمد باشد احتیاط آن است که در این صورت بعد از بیرون آوردن آن لباس و پوشیدن لباس احرام، دوباره نیّت کند و لبّیک بگوید.

مسأله 81- هرگاه بعد از احرام به خاطر ندانستن مسأله یا فراموشى پیراهن به تن کند، باید آن را از طرف پائین بیرون آورد و اگر ممکن نشد باید آن را بشکافد و بیرون آورد.

مسأله 82- واجب نیست همیشه لباس احرام را به تن داشته باشد، بلکه مى تواند براى شستن یا عوض کردن یا  مقصودى دیگر آن را از تن درآورد.

مسأله 83- هرگاه بیمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در میقات از تن درآورد، کافى است نیّت احرام کند و لبّیک بگوید، و اگر ممکن است لباسهاى معمولى را موقّتاً درآورد و لباس احرام بپوشد و مُحرِم شود، و بعد اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن کند، و اگر در میقات این کار ممکن نشد و بعداً حال او براى پوشیدن لباس احرام مساعد شد احتیاط واجب آن است است که اگر توانایى دارد به میقات برگردد و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به میقات میسّر نبود از همانجا لباس را عوض مى کند و تجدید احرام لازم نیست.

مسأله 84- پوشیدن بیش از دو جامه براى احرام جهت جلوگیرى از سرما یا گرما یا غیر آن اشکالى ندارد.

مسأله 85- تمام چیزهائى که در لباس نمازگزار شرط است در دو جامه احرام نیز شرط مى باشد، بنابراین باید

جامه هاى احرام پاک باشد، و از اجزاى حیوان حرام گوشت، یا ابریشم خالص، و زربفت نباشد (در این حکم بنابر احتیاط واجب فرقى میان زن و مرد نیست هرچند در نماز در مورد پارچه ابریشم و زربفت میان زن و مرد تفاوت است.)

در مواردى که نجس بودن لباس نمازگزار بخشوده شده، در لباس احرام نیز بخشوده است.

مسأله 86- إزار (لُنگ) باید بدن نما نباشد، و احتیاط آن است که رداء نیز چنین نباشد.

مسأله 87- هرگاه لباس احرام نجس شود باید آن را بشوید و اگر میسّر نبود هر وقت براى او ممکن شد مى شوید (اگر رداء نجس شود مى تواند موقّتاً آن را بردارد.)

 

دوم: گفتن لبّیککارهائى که در حال احرام حرام است
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma