3ـ اسلام و مسأله روح

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
پیدایش مذاهب
2ـ محدودیّت دامنه بحث8- فرضیّه تقدیر و بخت

ما اگر چه به وجود و استقلال روح آدمى یعنى وجودى فوق دستگاههاى عصبى و خواصّ فیزیکى و شیمیایى سلّولهاى مغزى قائل هستیم ولى آن را نه از طریق مقایسه حالت خواب و بیدارى یا مقایسه مرگ و حیات، بلکه از طریق پدیده هاى مختلف روانى که با خواصّ مادّى مغز و سلّولهاى عصبى قابل تفسیر نیست، اثبات نموده ایم و مهمتر این که در هر حال آیین اسلام و ریشه اعتقادات اسلامى هیچ گونه اتّکایى به مسأله روح ندارد، و به عنوان مثال در قرآن مجید در مورد اثبات وجود خدا یا قیامت یا رسالت پیامبران، هرگز روى مسأله روح تکیه نشده، تا آن جا که اگر به فرض کسى به روح به عنوان یک وجود ماوراى طبیعى و مجرّد از مادّه، عقیده نداشته باشد، به عقاید اسلامى او لطمه اى وارد نخواهد شد.

در قرآن که اساس و پایه اسلام است، تنها در چند مورد محدود اشاراتى به روح شده (به عنوان روح یا تحت عنوان دیگر) آن هم در حاشیه بحث ها، نه در متن یک بحث اصولى. با این حال چگونه مى توان چنین مذهبى را با فرضیّه روحیّون تطبیق داد، و آیا فرضیّه فوق هیچ گونه ارتباط با مذهبى همچون اسلام مى تواند داشته باشد؟(1)


1. براى اطّلاع بیشتر به کتاب «معاد و جهان پس از مرگ» مراجعه فرمایید.

2ـ محدودیّت دامنه بحث8- فرضیّه تقدیر و بخت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma