محارم و عدّه‌اى از کسانى که ازدواج با آنها جایز نیست

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
احکام بانوان (جدید)
عیوبى که به خاطر آن مى‌توان عقد را فسخ کرد 1ـ نفقه

مسأله ـ پدر شوهر و جدّ او هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسرى و دخترى شوهر هر چه پائین آیند، به زن او محرمند؛ چه قبل از عقد متولّد شده باشند، یا بعد از عقد.
مسأله ـ زن مسلمان نمىتواند به عقد کافر درآید.
سؤال ـ آیا ازدواج موقّت زن مسلمان با غیر مسلمان، مخصوصآ اهل کتاب، نیز حرام است؟

جواب : آرى حرام است.
سؤال ـ آیا ازدواج زنان و دختران شیعه، با جوانان و مردان اهل سنّت، جایز است؟
جواب : در صورتى که خوف انحراف نباشد مانعى ندارد؛ ولى در صورتى که احتمال انحراف عقیدتى باشد جایز نیست.
سؤال ـ آیا ازدواج با پسرى که بظاهر مسلمان است، ولى اهل نماز نیست، حکم ازدواج با کافر را دارد؟
جواب : چنین ازدواجى جایز است، ولى باید تدریجآ او را دعوت به انجام واجبات نمود.
مسأله ـ اگر زن شوهر دار (نعوذ باللّه) زنا دهد بر شوهر خود حرام نمىشود، ولى چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد بهتر است شوهر او را طلاق دهد، امّا باید مهرش را بدهد.
مسأله ـ زنى را که سه مرتبه طلاق دادهاند بر شوهرش حرام مىشود، ولى اگر با شرایطى که در کتاب طلاق آمده، با مرد دیگرى ازدواج کند و سپس طلاق بگیرد، مىتواند دوباره با شوهر اوّل ازدواج کند.
سؤال ـ زن و شوهرى صاحب اولاد نمىشوند، اگر بخواهند بچّهاى از شیر خوارگاه بگیرند، براى محرم شدن با آنها چه راهى وجود دارد؟
جواب : اگر دختر باشد و پدر آن مرد در حیات باشد مجاز است عقد موقّت آن دختر را، براى پدر خویش بخواند تا حکم زن پدر پیدا کند و محرم شود، و اگر خواهر یا خواهرزادههاى آن مرد، یا زن برادر یا برادرزادههایش شیر داشته باشند، و آن بچّه شیر خوار باشد و از شیر آنها (با شرائط لازم) بخورد حکم برادر زاده یا خواهرزادهاش را پیدا مىکند و محرم مىشود. و در صورتى که پسر باشد راه محرمیّت آن است که از شیر خواهر یا خواهرزادهها، یا مادر، یا زن برادر، یا برادرزادههاى آن زن فاقد فرزند بخورد تا آن زن، خاله یا خواهر، یا عمّه رضائى آن پسر شود، و محرم گردد. و اگر دوران شیرخوارگى پسر بچّه گذشته باشد، راه قابل ملاحظهاى براى محرمیّت او نیست.

سؤال ـ اگر مردى دو زن به نام فاطمه و زهرا داشته باشد، و از هر کدام دخترى داشته باشد، و دختران آن مرد شوهر کنند، لطفآ بفرمایید :
1ـ آیا داماد آن مرد با هر دو زن او محرم است؟ مثلا حسن داماد فاطمه، با زهرا هم محرم است؟
جواب : تنها به مادر زن خود محرم مىشود.
2ـ اگر شیر یکدیگر را خورده باشند، چطور؟ مثلا لیلا، که دختر فاطمه است، شیر زهرا را هم خورده باشد. آیا حسن که با فاطمه، مادر خانمش، محرم است، با زهرا که همسرش را شیر داده نیز محرم مىشود؟
جواب : مادر زن رضاعى، محرم است.
3ـ اگر داماد دوّمى پیدا شود؛ مثلا حسین با سکینه ازدواج کند و سکینه فقط شیرمادرش را (که زهراست) خورده باشد و شیر فاطمه را نخورده باشد، آیا حسین با فاطمه محرم مىشود؟
جواب : محرم نمىشود.
سؤال ـ مردى نعوذ بالله با زنى زنا مىکند، و زن حامله مىشود. قبل از این که بچّه به دنیا بیاید، زن با مرد دیگرى ازدواج مىنماید، پس از ازدواج پسر بچّهاى به دنیا مىآید، سپس همان زن از مردى که با او ازدواج کرده، صاحب دخترى مىشود. آیا آن پسر و این دختر بر یکدیگر محرمند؟ اگر پسر دیگرى که بالغ است، با آن پسر لواط کند، آیا دختر مذکور بر او حرام مىشود؟
جواب : آن دختر و پسر، که از یک مادر متولّد شدهاند، با هم محرمند ؛ هر چند یکى از آن دو فرزند، نامشروع است، و آن خواهر بر واطى حرام مىشود، مشروط بر این که یقین به دخول داشته باشد.
سؤال ـ آیا در بهشت محرم و نامحرم وجود دارد؟ اگر دارد به چه صورت است؟ و اگر ندارد، آیا محارم مىتوانند با هم ازدواج کنند؟
جواب : در بهشت کسى هوس ازدواج با محارم و سایر کارهاى ناپسند را نمىکند.

سؤال ـ لطفآ به سؤالات زیر پاسخ دهید :
1ـ اگر کسى با زن شوهردار زنا کند، ازدواج با آن زن بعد از طلاق یا فوت شوهرش چه صورت دارد؟
2ـ آیا فرقى بین دخول در قُبل و دُبر هست؟
3ـ آیا صورت علم به مسأله و جهل به آن تفاوتى دارد؟
4ـ اگر ازدواج صورت بگیرد و صاحب اولاد شوند، حکم چیست؟
جواب 1 تا 4 : ما دلیلى بر حرمت نیافتهایم ؛ لذا در صورتى که ازدواج کرده باشند ازدواج آنها را بر هم نمىزنیم. ولى اگر ازدواج نکرده باشند، مىگوییم احتیاط کنند. و فرقى بین علم و جهل، و دخول از طرفین نیست.
سؤال ـ در بین عشایر عرب خوزستان رسمى به نام «نهوه» وجود دارد (اجبار دختر عمو به ازدواج با پسر عمو یا دیگر نزدیکان، و منع از ازدواج با دیگران)، چنین رسمى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جواب : چنین رسمى برخلاف شرع است، و باید از آن پرهیز کرد، مگر این که زوج و زوجه هر دو بدون اجبار رضایت دهند.
 

عیوبى که به خاطر آن مى‌توان عقد را فسخ کرد 1ـ نفقه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma