شرایط لباس به هنگام نماز

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
احکام بانوان (جدید)
پوشانیدن بدن در نماز برخى از مستحبّات و مکروهات لباس نمازگزار

سؤال ـ شوهرم متأسّفانه اهل خمس و وجوهات شرعیّه نیست، و تذکّرات و نصیحتهاى من نیز تا کنون مؤثّر نبوده است، با توجّه به این که یکى از شرائط لباس نمازگزار این است که غصبى نباشد، نماز من با لباسهایى که از این پولها تهیّه مىشود چه حکمى دارد؟
جواب : به شما و امثال شما اجازه مىدهیم که در این لباسها تصرّف کنید و اگر مىتوانید وجوه شرعیّه آن را بپردازید. و اگر توانایى ندارید، به ذمّه بگیرید و هر زمان موفّق شدید بپردازید.
مسأله ـ نماز خواندن با لباس طلا بافت براى مردان جایز نیست و نماز را باطل مىکند، ولى براى زنان، در صورتى که اسراف نباشد، اشکالى ندارد. در غیر حال نماز نیز پوشیدن چنین لباسى براى مردان حرام است.
مسأله ـ زینت طلا، مانند انگشتر طلا و یا ساعت مچى طلا و مانند آن، براى مردان حرام است، و نماز با آن باطل است، و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خوددارى شود، ولى همه اینها براى خانمها در نماز و غیر نماز جایز است.
مسأله ـ پوشیدن لباسى که از ابریشم خالص است براى مردان حرام است، حتّى عرقچین و بند شلوار، و نماز با آن باطل است. حتّى آستر لباس نیز نباید از ابریشم خالص باشد، امّا همه اینها براى خانمها، چه در حال نماز و چه در غیر نماز، جائز است.
سؤال ـ چرا استفاده از طلا و ابریشم در نماز و غیر آن، براى مردان ممنوع و براى خانمها جایز است؟ فلسفه آن را بیان فرمائید.

جواب : زینت جزئى از زندگانى زنان است، و به همین دلیل اسلام اجازه استفاده از زینت حتّى طلا و لباس ابریشمى (در حدّ معقول و دور از اسراف) را به آنها داده است.
مسأله ـ احتیاط آن است که مرد لباس مخصوص زنان، و زن لباس مخصوص مردان را نپوشد، ولى نماز با آن اشکال ندارد.
سؤال ـ پوشیدن شلوار، یا پیراهن مردانه، و سر کردن چفیه توسّط بانوان چه حکمى دارد؟
جواب : احتیاط این است که چنین کارى نکنند.
سؤال ـ منظور از این که فرمودهاید: «پوشیدن لباس مخصوص مرد براى زن و بالعکس اشکال دارد»، چه نوع لباسى است؟ لطفآ توضیح دهید.
جواب : منظور لباسى است که در عرف عام مىگویند لباس زنانه است (ولى هرگاه فسادى بر آن مترتّب نشود حرام نیست).
سؤال ـ بسیار اتّفاق مىافتد که زن در داخل منزل دمپائى شوهر یا شوهر دمپائى خانمش را مىپوشد، آیا این کار اشکال دارد؟
جواب : اشکالى ندارد، بلکه لباسهاى مخصوص هر کدام را نیز اگر دیگرى بپوشد و مفاسدى بر آن مترتّب نشود اشکالى ندارد، امّا آنجا که فسادانگیز است حرام مىباشد.
سؤال ـ گاهى از اوقات در نمایشها و تئاترهاى مخصوص بانوان، که تمام بازیگرها زن هستند، زنانى که نقش مردها را بازى مىکنند ناچارند لباس مردانه بپوشند، آیا در این صورت هم پوشیدن لباس مخصوص مردان اشکال دارد؟ یا این اشکال مخصوص جایى است که با چنین لباسى در جامعه ظاهر شود؟
جواب : آرى آن هم اشکال دارد.
سؤال ـ آیا منظور از لباس مخصوص زنان یا مردان، لباسهایى مانند روسرى و مقنعه و چادر و دامن است که کاملا مختصّ به زنان است، یا حتّى کت و شلوار و بلوز و مانند آن، که مرد و زن هر دو مىپوشند، را نیز شامل مىشود، هر چند شکل آنها متفاوت است؟

جواب : در صورتى که شکل آنها متفاوت باشد جزء لباسهاى اختصاصى محسوب مىشود.
 
برخى از مواردى که نجس بودن لباس یا بدن نمازگزار جایز است
مسأله ـ یکى از موارد عفو، خون کمتر از درهم است (درهم به اندازه بند انگشت اشاره است)، که اگر در لباس نمازگزار باشد، نماز خواندن با آن جایز است، به شرط این که از خون حیض، نفاس، استحاضه، خون سگ، خوک، مردار، خون حیوان حرام گوشت، و همچنین خون کافر نباشد (بنا بر احتیاط واجب).
سؤال ـ یکى از مواردى که نجس بودن لباس نمازگزار جایز است لباسهاى کوچک نمازگزار، مانند عرقچین و جوراب است، آیا جورابهاى بلند زنانه، که گاهى بجاى شلوار از آن استفاده مىشود، و نیز «کر ست» مشمول این حکم مىباشد؟
جواب : جورابهاى بلند زنانه مشمول این حکم نیست، ولى مورد دوم مشمول همین حکم است.
مسأله ـ یکى دیگر از موارد عفو، زنى است که پرستار بچّه مىباشد و نمىتواند براى نماز به آسانى لباس طاهر تهیّه کند. هرگاه در شبانه روز یک مرتبه لباس خود را بشوید مىتواند با آن نماز بخواند، هر چند لباسش با بول بچّه نجس شود، ولى احتیاط آن است که لباس خود را براى اوّلین نمازى که به جا مىآورد آب بکشد.
مسأله ـ هرگاه بتواند با وسایلى (مثلا با پوشکهاى معمولى) جلوى سرایت نجاست بچّه را بگیرد باید چنین کند، و نیز اگر لباسهاى متعدّد دارد باید از لباس پاک استفاده کند.
سؤال ـ آیا در حکم فوق بین مادر بچّه و زن دیگرى که براى پرستارى بچّه اجیر شده، تفاوتى وجود دارد؟ اگر مردى پرستارى چنین بچّهاى را بر عهده بگیرد، آیا مشمول این حکم مىشود؟
جواب : فرقى بین مادر و زنان دیگر، که پرستارى بچّه را بر عهده دارند، نیست. ولى اگر مرد پرستار باشد، احتیاط آن است که لباس و بدن خود را به هنگام نماز، در صورتى که عسر و حرج نداشته باشد، آب بکشد.

 

 

پوشانیدن بدن در نماز برخى از مستحبّات و مکروهات لباس نمازگزار
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma